En trendspaning i sju europeiska länder indikerar att matgäster på restauranger och övriga konsumenter inom food service kommer att kräva allt mer näringsrika och hälsosamma matalternativ. Detta ställer nya krav på restauranger och alla andra företag inom food service.
Undersökningen genomfördes online av den irländska livsmedelsproducenten Kerry Taste & Nutrition. 806 personer som äter ute minst en gång per månad i sju europeiska länder deltog: Frankrike, Tyskland, Norge, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien. Ansatsen var att hitta nya möjligheter för restauranger genom att se nya konsumenttrender och attityder inom hälsosam mat utanför hemmet.
Från undersökningen:
54 % vill byta diet. Kvinnor något mer än män.
63 % vill se mer och bättre näringsinformation på restaurangmenyer, bland annat nivåer på kalorier, fett och socker.
43 % vill minska på sockerintaget.
60 % har smak som viktigaste egenskap när man väljer mat: lunch 60% och middag 64%.
32 % nämner mentalt välbefinnande som huvudskäl för att byta diet.
30 % vill förbättra maghälsan med den mat de väljer.
Hälsotrenden ställer nya krav på restaurangerna
Ett alltmer ökande intresse för välmående medför att människor oftare söker mat- och dryckesalternativ som är mer naturliga, näringsrika och miljömässigt hållbara. Branschen har möjligheten att stödja denna förändring med nyttigare alternativ med naturliga ingredienser som enkelt kan spåras till sitt ursprung.
Restaurangägare kan variera sina erbjudanden och visa kunderna att de är i takt med deras nya krav. Nu finns möjligheten att fokusera mer på naturliga produkter och produkttillbehör som kan förtjäna kundernas förtroende. Att på ett smart sätt byta ut ingredienser och tillagningssätt kan öka trovärdigheten i dessa frågor.
Förbättra språket på menyer och i marknadsföring!
Gör näringsrik mat attraktiv med ett levande språk! Kunden vill att hälsosam mat även ska smaka bra. Förstör inte den känslan med ett trubbigt språk utan beskriv modiga och lockande smaker, exotiska ingredienser och ovanliga kombinationer på ett attraktivt sätt.
Använd ett språk med sinnesintryck som beskriver textur, smak och hur rätten känns I munnen. Berätta en historia om rätten som höjer kundens förväntningar. Det kan till exempel vara ”handgjorda gnochi-kuddar” eller ”gaffelmör biffgryta”.
Gör maten mer visuellt tilltalande och varierad!
Gör maten visuellt attraktiv. Ge kunden möjlighet att själv liva upp de hälsosamma rätterna genom att själv lägga till spännande kryddor och tillbehör.
Omfördela marknadsföringen?
Överväg att spendera en högre andel av marknadsföringsbudgeten på hälsosamma rätter, alltså en ombalansering mot det hälsosamma.
Var transparent!
Transparens är inte längre valfritt inom food service. Gästerna kräver allt oftare att bli informerade om vad som är i maten och varifrån den kommer. Nya medier och sociala medier driver på kraven på transparens, från fitness-influencers och youtube-videor till hälsofestivaler och Netflix-dokumentärer. Människor försöker aktivt att bredda sin kunskap och förståelse för mat och dryck för att göra medvetna val.
3 andra trender
Sambandet mellan magen och övriga kroppen
Vetenskapliga resultat som filtreras ned till konsumenterna har börjat fokusera på sambandet mellan hjärnan och magen. En frisk mage ses nu som en viktig del av ett starkt immunförsvar och kopplas till hjärthälsa, mental hälsa och god sömn.
I den här trenden kan restaurangerna erbjuda passande livsmedel såsom: Kimchi, yoghurt, miso, surkål, kefir, extra-virgin olivolja och fiberrika alternativ. Omvärdera budskapen i marknadsföringen: använd begrepp som till exempel ”fiberrik” eller ”med probiotika”. Tala om hur dessa kan hjälpa konsumenten att förbättra hälsan. Försök att få in olika kombuchadrinkar på dryckesmenyn.
Ny teknik ger mer information om maten
Konsumenter blir allt mer kräsna med vad de äter och ställer fler frågor om det som erbjuds. Teknologi kommer att spela en allt större roll för att mätta informationshungern. Tänk att en matgäst kan skanna en kod på hamburgeromslaget och direkt se varifrån köttet kommer ifrån, hur långt det transporterats, och till och med en bild av farmen och bonden. Det är i den riktningen konsumenterna går.
Funktionella livsmedel
Beyond meeting nutritional and sustainability needs, we believe consumers will start to look for food and drink offerings that deliver more functional benefits e.g. what food and drink can make them concentrate better, think sharper or sleep soundly.
Förutom näringsrik och hållbar mat kommer konsumenterna att oftare söka mat och dryck som har mer funktionella fördelar: koncentrera sig bättre, tänka snabbare och sova bättre.