Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt.
Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1 000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.
Det är några insikter som sticker ut i undersökningen som genomfördes av United Minds första veckan i juni. Man planerar att semestra på hemmaplan, umgås med familjen, sola och bad och där är god mat och dryck viktigt. Man ser fram mot en aktiv, hälsosam och klimatsmart semester i det göra. Och det finns en stor vilja att stötta lokala aktörer, köpa take-away och beställa hemleveranser. Men det finns också en oro för pandemin och man tror därför att sommaren kommer bli mer stilla, händelselös och lite ensam men också mer meningsfull än en ”vanlig” sommar.
Ungefär hälften uppger att man planerar att hålla sig hemma eller nära hemmet i sommar. 15 procent av personer under 45 år planerar för ”staycation” – att bo på hotell i sin hemstad. När många planer för sommaren har försvunnit som t ex utlandssemester, musikfestival, bröllop och stora fester då ser många svenska fram mot att äta och dricka gott men i mindre sällskap. Det visar tydligt i undersökningen att sommaren är synonymt med att njuta av god dryck och mat, gärna svenskt och lokalproducerat, i gott sällskap och kanske på en uteservering.
– Branschens kreativa förmåga att hitta lösningar på mycket tuffa utmaningar är imponerande. Undersökningen visar att det finns en efterfrågan på att utveckla fler sätt att hjälpa gästerna att kunna beställa upplevelser i form av mat- och dryckespaket, take-away och hemleveranser. Vi kan konstatera att mat och dryck ligger högt på önskelistan och att de upplevelser som vi i branschen skapar är högt uppskattade, säger Henrik Åström, marknadsdirektör på Spendrups.
En stor andel av svenska folket planerar också att vara aktiva i det gröna i form av att vandra (30 procent) och cykla (25 procent). Bland de upp till 45 år finns även ett stort intresse för att tälta (18 procent). Det visar också att efterfrågan på vandrings- och cykelguider är stor. 40 procent vill leva mer hälsosamt och nästan lika många klimatsmart. Och den här insikten ser man också att besöksnäringen har tagit till sig med att anpassa mat- och dryckeserbjudanden för den aktive semestraren i form av hotellpaket samt mat- och dryckespaket, både att kunna äta på plats och för take-away.
Även om man planerar att besöka offentliga lokaler i mindre utsträckning finns en stor vilja att stötta lokala aktörer (33 procent), inte minst bland de yngre (40 procent av de upp till 25 år). Intresset för olika former av take-away och hemleveranser är stort. Take-away (46 procent), förbeställning (37 procent), hemleveranser (36 procent), beställa och hämta utanför (34 procent). Störst är intresset för varm färdiglagad mat (50 procent) men även kyld färdiglagad mat (34 procent), ”nästanlagat” (30 procent), matkasse med råvaror (30 procent), dryckespaket (23 procent) och ingredienskit för drinkar (21 procent) lockar.
Men hur mycket oro skapar pandemin sommarens planer? Knappt hälften vill undvika att träffa nya människor och lika många är oroade av de ska smittas av personalen på hotell, restaurang och barer. Ett säkert avstånd mellan borden – både ute och inne – är det viktigaste för att man ska känna sig trygg.
En förkortad version av rapporten Svenskarnas sommar kan hittas här.