Du räddar inte stans krogar med rabatterad nota – tvärtom
Foto: Thatsup

Du räddar inte stans krogar med rabatterad nota – tvärtom

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Nöjesguiden Thatsup lanserar nya kampanjen #helanotan för att rädda krogbranschen.

I mars slog coronapandemin till med full kraft mot hela samhället. Evenemang ställdes in, människor blev permitterade, varslade eller uppsagda, folk höll sig hemma och antalet restriktioner för att mota viruset i grind blev allt fler. Redan ett par veckor in i mars gick många restauranger på knäna i brist på gäster. Beskedet som kom den 24 mars, om att endast tillåta bordsservering, liknades av Johan Jureskog vid ett blodbad för stans krogar.

Nu har vi levt i drygt ett halvår med viruset och under denna tid har många restauranger gått i konkurs. De som än så länge har lyckats överleva krisen har varit tvungna att tänka utanför boxen för att med hjälp av kreativa lösningar lyckas gå runt. Innan sommaren erbjöd de flesta krogar rabatt på take away, rabatt på notan, rabatt för vårdpersonal, hemleveranser och matkassar. När sommaren väl kom blev uteserveringarna ett efterlängtat andningshål när gäster återigen letade sig ut för att på ett coronasäkert sätt njuta av god mat och dryck. Det var minst sagt välbehövligt för stans krogar att antalet som semestrade på hemmaplan i år till viss del kunde väga upp för en rekordlåg turism. Men nu är hösten här och uppsvinget från sommaren har börjat klinga av.

Innan sommaren publicerade Thatsup flera nya ”coronaguider”, varav en av de mest lästa blev den som handlade om restauranger med rabatt på notan. Denna guide publicerade vi mitt under en brinnande kris, när det enda som fanns för ögonen var att stötta och hjälpa till. I dag är läget annorlunda och det här med att utnyttja rabatter för att försöka rädda något går inte längre hand i hand. Det är inte med hjälp av rabatterade notor som vi besökare stöttar stans restauranger på bästa sätt, det kan vi endast göra genom att betala fullt pris – gärna toppat med dricks.

Problemet med att nyttja rabatter under redan svåra förhållanden är att det inte är ekonomiskt hållbart för krogarna. Låt oss säga att ett gäng ska gå ut och äta middag på en restaurang, efter att ha sett en marknadsföringskampanj om att de har halva priset på maten. Det innebär alltså att varannan gäst i sällskapet äter gratis. Restaurangen, som redan blöder pengar på grund av coronapandemin, ska alltså för denna halverade nota betala för råvarorna som använts i matlagningen, lönerna till kockar och serveringspersonal, hyran för lokalen samt driftskostnader. Dessutom har de förmodligen fått betala för att synas i marknadsföringskampanjen, där sällskapet hittade restaurangen. Vinsten för själva krogen blir inte bara obefintlig, de flesta krogar hade gått back med ett sådant upplägg och således tjänat på att stänga ned verksamheten istället. Det såg vi i början av pandemin när flera restauranger valde att tillfälligt stänga, i stället för att rabattera.

Vi har lärt oss att associera rabatter med något positivt, och ja, för den enskilda konsumenten vid det specifika köptillfället är rabatter givetvis trevligt. I vissa branscher kan rabatter även vara nyttigt för utvecklingen av branschen som helhet. Problemet i krogbranschen är dock att det inte är långsiktigt hållbart med kraftiga rabatter, då det även kan skapa en prispress som i coronatider är skadligare än under normala förhållanden.

Rabattjänster kan ibland hävda att ”gäster som erbjudits rabatt vid ett tillfälle ofta kommer tillbaka igen, och då betalar de fullt pris”. Huruvida detta stämmer eller inte låter vi vara osagt, men det vi däremot kan konstatera är att gäster som ständigt söker efter rabatt kommer att välja ett annat ställe som erbjuder detta nästa gång de ska gå ut och äta.

Om du verkligen vill stötta stans restauranger, ditt stammishak, kvarterskrogen eller den lilla pizzerian på hörnet, så gör det genom att betala fullt pris på notan. Om en krog du gillar erbjuder rabatt så kan du alltid låta dem veta att du som gäst skulle vara villig att betala fullt pris för den mat och service som de erbjuder, för att stötta dem framöver. För visst vill du också hjälpa, och inte stjälpa, stans fantastiska restauranger?

Håller du med? Dela gärna artikeln vidare under hashtag #helanotan

relaterat

Swisha en livsviktig fika!
Kampanj

Swisha en livsviktig fika!

Nu rullar bake off-varumärkets Rosa Kanelbulle-kampanj igång. Under hela oktober kan du swisha en rosa bulle till någon du tycker om.

Orkla lanserar chipspåsar med fossilfri plast
Hållbart

Chipspåsar med fossilfri plast

Chipsvarumärket börjar nu gradvis lansera nya påsar gjorda med finsk tallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.