annons

Matrapporten 2020 - Coronapandemin gör stora avtryck i svenskarnas matvanor för 2020
Foto: Food & Friends

Coronapandemin gör stora avtryck i svenskars matvanor

I den årliga undersökningen Matrapporten som tas fram av matkommunikationsbyrån Food & Friends presenteras siffror kring svenskarnas matvanor.

I den årliga undersökningen Matrapporten som tas fram av matkommunikationsbyrån Food & Friends presenteras siffror kring svenskarnas matvanor.

Inledningen på 2020 har varit ett extraordinärt år på många sätt och rapporten visar tydligt att Coronapandemin har satt spår i svenskarnas sätt att både äta, laga och handla mat. 2020 års Matrapport som är den nionde i raden, präglas tydligt av Coronapandemin. Ett tydligt exempel på detta syns redan i årets vardagstopp där pasta, en klassisk bunkringsprodukt, placerar sig som både 1:a och 2:a. Pastarätter dubbleras, från 5,1 % till 10,5 %. Tillsammans med spagetti och köttfärssås utgör dessa två rätter 21,7 % av vad som står på middagsbordet på vardagar.

Längtan efter att ha vänner på middag är stor, hela 42 % kommer att bjuda hem mer vänner och bekanta efter karantänen än innan, och 37 % kommer att äta på restaurang mer än tiden före Corona. Gällande matsäkerhet så planerar 22 % att äta mindre från bufféer än tidigare och 12 % att äta mindre ”Sharing serveringar”, dvs mat som man delar runt bordet.

Naturligtvis påverkas även matinköpen som i år görs mer sällan. Förra året visade rapporten tendenser till att gjorde sina matinköp allt oftare i veckan. Nu visar istället siffrorna att man går mer och mer mot att handla mer sällan, 37 % handlar en gång i veckan eller mer sällan.

Det är 14 % som i år uppger att de ska lägga mer pengar på att göra sina matinköp online, någonting som är en tydlig effekt av Corona. Vad gäller restaurangätandet så planerar 28 % att minska på middagar medan 29 % minskar på luncher ute. Hotellen drabbas hårt där 43 % planerar att minska sina spenderingar där.

I år visar Matrapporten att matintresset i de svenska hushållen tappar drastiskt. 2019 uppgav 81 % att de var mat- och matlagningsintresserade. I år är motsvarande siffra 74 %. Detta kan också vara en direkt följd av Corona eftersom maten i kristider traditionellt sett får en annan innebörd. Maten och matlagningen får mer av en basic funktion än ett mode- och personligt attribut. Vi har ätit tillsammans med familjen och har inte haft samma behov av att visa upp det vi lagat. Framför allt är det de som har uppgett att de är mycket intresserade av mat och matlagning som har blivit färre.

Förra årets rapport visade en dramatisk ökning av det gröna ätandet, en ökning som fortsätter även i år. Detta innebär inte att man nödvändigtvis är vegetarian, men man äter mer vegetariskt. Idag äter nästan 60 % av den svenska befolkningen vegetariskt minst en gång i veckan. 2019 låg denna siffra på 57 %. Ökningen drivs på av de yngre kvinnorna. I den gruppen äter 80 % vegetariskt minst en dag i veckan. Framförallt väljer man att äta mer vegetariskt för att det är hälsosamt och för att det är bättre för miljön. Rapporten visar också en ökning i hur många som äter vegetariskt för att det helt enkelt är gott.

– Äntligen ser vi att det svenska folket har lärt sig att äta vegetariskt på allvar. Nu blir det allt vanligare att man väljer en vegetarisk måltid för att det är gott. Givetvis är parametrar såsom miljö och hälsa också viktiga. Vegetarisk mat har i år dessutom tagit sig in på helgtoppen vilket vi ser som ytterligare ett tecken på att det vegetariska ätandet håller på att mogna, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.

Samtidigt kan man skönja en eventuell avmattning av den vegetariska trenden. I år visar rapporten att 23 % av befolkningen planerar att minska sin köttkonsumtion under 2020 vilket är en minskning med 5 procentenheter sedan föregående år. Detta kan vara en tillfällig effekt av Corona då allt fler vill hitta en trygghet i att äta ”Comfort food”, det vill säga maträtter som man ätit länge i livet. Detta syns även i helgtoppen där ”Biff med tillbehör” går upp en placering jämfört med föregående år där rätten gjorde ett stort tapp på hela fyra placeringar.

– Vi söker oss till trygga alternativ och kända varumärken som gärna producerar svenska varor. Det gäller allt från grönsaker och vegetariskt till helgens närproducerade biff, säger Pontus Dahlström.

”Spagetti och köttfärssås” behåller sin förstaplacering i vardagstoppen även i år. Att rätten ligger kvar i topp från år till år med några undantag kan ha mycket att göra med att rätten går att variera i det oändliga och att den går att göra både lite festligare och lite mer vardaglig. På andraplacering i vardagstoppen hamnar ”Pastarätter” och på tredjeplats hamnar ”Kyckling med tillbehör”.

I topplistan för de vanligaste helgrätterna ser vi en hel del förändringar sedan föregående år. ”Tacos” har klättrat två placeringar sedan 2019 och toppar nu listan på de vanligaste helgrätterna. Anledningen till detta kan vara att man befinner sig mer i hemmet på helgerna nu än tidigare. ”Kyckling” hamnar på en andraplacering och ”Biff med tillbehör” hamnar på tredjeplats. Andra nyheter i helgtoppen är att ”Vegetariskt” för första gången någonsin har kommit in på topplistan även på helgen och ligger nu på en niondeplats.

Matrapporten i sin helhet finns att hämta här.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.