annons

Sex av tio dricksar på krogen – Stockholmarna dricksar mest och norrlänningarna minst

Nu är det sportlovstider och kanske är det fler än vanligt som besöker en bar eller restaurang. Men när vi ätit färdigt vår gulaschsoppa eller druckit upp vår glühwein och är nöjda med servicen, betalar vi då dricks eller betalar vi exakt det som står på notan? Verifone har undersökt saken och det är inte självklart att betala dricks.
Det visar sig att ungefär sex av tio (63,2 %) dricksar. Generositeten varierar också beroende på var i landet du bor. Vanligast med dricks är det bland stockholmarna där sju av tio (71,7%) dricksar vid restaurangbesök, jämför detta med innevånare i mellersta och norra Norrland där endast knappt varannan person (47,9%) väljer att lägga på lite extra på sin nota.
Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att ungefär sex av tio (63,2%) betalar dricks efter ett besök på restaurangen.
Kvinnorna är något mer generösa än männen. 68,2 procent av kvinnorna dricksar medan endast 58,2 procent av männen gör detsamma.
Dricksandet är till stor del inkomstrelaterat, ju mer du tjänar desto vanligare är det att du betalar dricks. Bland personer med en hushållsinkomst under 250 000 kronor betalar knappt varannan dricks (47,4%), att jämföra med personer i gruppen med en hushållsinkomst på 250 000 – 500 000 kronor, där betalar 61,5 procent dricks. I gruppen med en hushållsinkomst mellan 500 000 och 750 000 betalar 70,1 procent dricks.
Vanligast är det med dricksandet bland de som befinner sig i gruppen med en hushållsinkomst på mer än 750 000 kronor, här betalar 79,2 procent dricks, det vill säga ungefär åtta av tio.
Även om inkomsten förstås är en tung faktor som avgör vilka som betalar dricks, påverkas det även av den regionala tillhörigheten. Dricksandet är mest frekvent i Stockholm där 71,7 procent av de tillfrågade sade sig betala dricks när de varit på restaurang. Detta att jämföra med göteborgare och skåningar där 63,6 procent säger sig betala dricks. Sämst ställt med dricksandet är det i Norrland där endast 47,9 procent av de tillfrågade säger sig göra samma sak.
Även åldern spelar in när dricksen ska diskuteras. I Verifones undersökning visar det sig att bland personer, i gruppen mellan 40 och 59 år, är det vanligast med dricksandet. Här plussar 70,9 procent av de intervjuade på några extra kronor på notan. I gruppen med personer över 60 år betalar 64,5 procent dricks och i gruppen med folk mellan 18 och 29 år betalar endast 47,2 procent dricks.
– Inkomst är förstås en viktig faktor när det kommer till att dricksa, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige. Men det är intressant att se hur kvinnor är mer benägna att dricksa än män. Här handlar det förmodligen snarare om generositet än storleken på lönespecen. Att en större andel stockholmare dricksar än andelen norrlänningar kopplar jag ihop med det faktum att stockholmarna har tillgång till fler restauranger än norrlänningen i gemen.
Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015.

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

Gabriel Jonsson LoRes

Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Vinnaren av TV4:s program Sveriges mästerkock 2019, Gabriel Jonsson från Visby, är Lönnebergas nye ambassadör. Gabriel ska inspirera konsumenterna med recept och matlagningstips för bland

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.