Alltfler butikshyllor fylls av produkter som hissar och haussar vårt proteinintag.
Men hur mycket protein behöver vi egentligen?
Och vad betyder proteintrenden för vår plånbok, hälsa och miljö?
Det är Kronfågel som gett analysföretaget Re-Think i uppdrag att ta fram en rapport kring hur proteinvalet påverkar vår plånbok, hälsa och miljö.
Bakgrunden är naturligtvis att vi får alltfler butiksprodukter som särskilt påpekar sin betydelse för vårt proteinintag.
Det handlar om allt från proteinchips till proteingodis och proteinyoghurt.
Proteintillskotten har lämnat våra gym och blivit en vardaglig del av bvåra butikshyllor.
Det gör att Kronfågel tycker att det behövs en diskussion och ett underlag på området.
Vad har hänt och vilka konsekvenser får det i olika avseenden när vi stoppar i oss extra protein för att må bättre?
– Vi tycker att alla får äta som de vill, men som livsmedelsföretag vill vi ta ett helhetsansvar, både för människan och miljön, säger Anders Ferlin som är produktvecklings- och innovationschef hos Kronfågel.
– Rapportens syfte är att diskutera konsekvenserna av den ökade konsumtionen av proteinprodukter. Därför har vi låtit Re-Think jämföra klassiskt protein med nya former av proteinprodukter utifrån tre olika perspektiv: plånbok, hälsa och miljö.
Under Almedalsveckan bjuder Kronfågel in till en paneldebatt under rubriken ”Proteinbluff? Hur påverkar proteinhetsen vår plånbok, hälsa och miljö?”
Under veckan släpps också den aktuella rapporten.
Text: Torbjörn Karlgren
Aktuellt text: Kronfågel