annons

Köttkvalitet ska bli tydligare för konsumenten

Köttets ätkvalitet tros bli allt viktigare för konsumenterna framöver. Men svenskt kött präglas av ojämn kvalitet och lågt utbud av extra bra kött – premiumkött. Därför har framstående branschaktörer tagit fram viktiga punkter för att förbättra det svenska köttet.
Vi konsumenter spås äta mindre mängder kött – men av bättre kvalitet – i framtiden. Köttets kvalitet blir på så sätt allt viktigare för oss. Men idag är det svårt för svenska konsumenter att hitta svenskt kött av bra ätkvalitet. Dels finns för lite så kallat premiumkött – extra fint kött – och dels är inte priset tillräckligt kopplat till köttets ätkvalitet. Om situationen inte förbättras kommer den svenska köttproduktionen därmed ha svårt att konkurrera med importerat kött i framtiden. Därför har flera framstående aktörer inom köttbranschen samlats för att hitta lösningar.
 
Troligen kommer alltså köttkonsumtionen framöver minska totalt, samtidigt som konsumenterna väntas köpa en större andel kött av extra hög kvalitet. Det behöver därmed bli lättare än idag för konsumenterna att få tag på kött med en särskild kvalitet. Och priset behöver också spegla köttets ätkvalitet bättre än hittills. Med andra ord måste det bli tydligare och lättare för svenska konsumenter att kunna hitta det kött de letar efter när det gäller svenskt kött.
 
För att det svenska köttet ska få både en jämnare och en högre kvalitet har aktörer i branschen samlats i ett förprojekt för att diskutera vad som behöver göras. Där har de analyserat hur kvaliteten på svenskt nöt- och lammkött ska lyftas, och hur konsumenternas vilja att betala för den högre kvaliteten ska öka. Förhoppningen är att det man enats kring ska leda till ett efterlängtat lyft för det svenska köttet på marknaden – och på så sätt säkra att det står sig på en global marknad i framtiden.
 
Deltagarna i förprojektet representerade tillsammans både dagligvaruhandeln, grossister, restauranger, slakterier, styckerier och den så kallade primärproduktionen. Några som var med var bland annat Axfood, Coop, Gröna Gårdar, Håkan Fällman AB, AG Restaurang & Bar, LRF Kött och Svenskt kött.
Deltagarna kom överens om fem punkter som behöver åtgärdas:

  • Selekteringen och sorteringen i olika kvaliteter behöver öka
  • En ny betalningsmodell som prisdifferentierar olika kvaliteter behöver tas fram
  • Begreppet ”best practice” behöver etableras och spridas för att få fram bästa möjliga ätkvalitet i primärproduktion och förädling av köttet
  • Butikspersonal och beställare behöver få en ökad kunskap om ätkvalitet och vad det innebär
  • Konsumenterna behöver också de få en ökad kunskap om vad ätkvalitet innebär

 
På så sätt ska både köttkvaliteten och tillgången på premiumkött förbättras.
 
Under samtalen konstaterade deltagarna också att de svenska konsumenterna har ett stort förtroende för svensk köttproduktion och dess etiska kvalitet. Men när det gäller ätkvaliteten ligger Sverige ännu långt efter en mängd andra länder. Det är viktigt att förbättra om man ska lyckas möta den konsumenternas ändrade köpbeteende av kött i framtiden, då vi alltså spås äta mindre – men bättre – kött.
 
För att kunna ta arbetet vidare har nu en EU-ansökan skickats in för att få medel till projektet. Beslut tas i juni och om ansökan beviljas betyder det att man tilldelas 17 miljoner kronor över tre år. Av detta får Sverige 65 procent och Danmark, som också ingår i projektet, 35 procent. Samarbete med Norge kommer också ske, men genom att sprida aktiviteter och utbyta kunskap för lammsidan.
 
Fotnot: Förprojektet genomfördes av Agroväst i Sverige, tillsammans med Teknologisk Institut i Danmark. Initiativet till förprojektet togs utifrån ett samarbete mellan Agroväst, SLU, SP Food and bioscience, Svenska Köttföretagen, Svenska Fåravelsförbundet, svenskt Kött, Sveriges Nötköttsproducenter samt Teknologisk Institut i Danmark. Finansiärer är Västra Götalandsregionen, EU Interreg Östersund-Kategatt-Skagerak med flera. På uppdrag av parterna har Macklean Strategiutveckling genomfört tankesmedjor samt nuläges- och omvärldsanalys.

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.