För 15:e året i rad släpper kommunikationsbyrån Food & Friends en trendrapport för alla som vill hålla sig à jour om allt från flugor till megatrender inom mat- och dryckesvärlden. Temat för trendrapporten 2019 är ”Turn it Down” och beskriver hur reduktion går igen inom många områden i vårt allt mer medvetna samhälle.
– Megatrender utvecklas över flera år och förändrar hur vi äter, vad vi dricker och hur vi handlar. Sedan finns det snabbare trender, så kallade flugor, som i sig kan vara ett uttryck för en megatrend. Eftersom trender tar tid, kan vi se att en del av det som Food & Friends siade om för 14 år sedan nu ligger inom närmaste framtid. I rapporten Turn it Down har byrån samlat starka trender som påverkar hela vårt samhälle, säger Lennart Wallander, VD Food & Friends.
ETT URVAL AV TRENDER FRÅN FOOD & FRIENDS TRENDRAPPORT TURN IT DOWN.
Ökat resande och mindre hotell
Vårt sökande efter upplevelser driver ökat resande. Det beror till stor del på att det blivit billigare att flyga, och nu förväntar sig resenärerna att hotellrummen ska följa samma utveckling. Lösningen är mindre rum som är avskalade, men fortfarande väldesignade. – En av New Yorks mer omtalade hotellöppningar i höst är Sister City. Hotellet andas vilsamhet och inspiration sägs ha hämtats från finsk bastu, japanska bento-lådor och John Cages verk 4’33”, det berömda musikstycket med fem minuters tystnad, fortsätter Lennart.
Små butiker med rätt utbud
Mindre butiker som säljer rätt saker vid rätt tillfälle blir allt mer frekventa. Detta är ett resultat av att vi styr om vår shopping mot det digitala. För bara ett par år sedan var det vanligare att storhandla, men idag besöker vi oftare butiken för mindre inköp. Njutningsbetonad mat handlas i butik medan basvaror och stapelvaror i större utsträckning handlas online.
Återanvändning och lokal produktion
I en allt mer miljöfokuserad värld inser vi att återvinning endast är en del av svaret och att återanvändning kommer att öka i olika former. – I Shoreditch, London, ligger The Long Arm. Hela puben är designad som ett kretslopp, som utgår från ölbryggningen. Malten blir fiskmat i en stor tank. Spillningen från fisken används sedan för att gödsla örter i deras Urban Farm, och både fisken och växterna hamnar i stekpannan och serveras till gästerna som fish and chips. Det är en fingervisning hur det går att tänka lite annorlunda på sitt avfall. Det är en riktning, säger Lennart. Trenden ”Hyperlocal” innebär att maten odlas där den ska konsumeras. Detta kommer att märkas i butiker och på restauranger där egenproducerad mat som odlats på plats kommer att säljas.
Enligt restaurangguiden Zagat’s undersökning 2018, toppar oljud (24%) listan över vad som irriterar folk mest när de äter på restaurang och en trend är tystare restauranger, frisörsalonger och till och med matbutiker.
– Den australiensiska kedjan Coles provade att ha en ”tyst timme” en gång i veckan, utan PAmeddelanden, musik eller påfyllning i hyllorna. Nu följer flera kedjor efter, exempelvis Morrisons, Tesco och Marks & Spencers, men vad vi vet har ingen ännu gjort detta i Sverige, säger Lennart.
Individanpassade måltider på restaurang
I London finns restaurangen Squirell som jobbar med mat som medicin för sinnet. Där får gästen prata med en nutritionist som sätter ihop en måltid med tanke på immunförsvar, inflammation, trötthet och depression.
Mindre kött och innovativa gröna alternativ
Grönt ätande har slagit igenom och under det första kvartalet 2018 minskade köttkonsumtionen i Sverige enligt SJV med hela 4,6 %, vilket är ett dubbelt så stort tapp jämfört med förändringen 2017. – Trender tar tid och slår först igenom på allvar vid ett generationsskifte. Bland dagens ungdomar har många valt att äta mer grönt och ett spännande naturligt substitut för kött är frukten Jackfruit. Ja, det låter lite konstigt med en frukt som köttersättning, men dess trådiga, tuggiga konsistens har fått genomslag och kommer till Sverige snart, avslutar Lennart. Inom det vegetariska sortimentet utmanas även fisken med substitut, eftersom exempelvis tonfisk och många andra rovfiskar är utfiskade. Även inom mejeri utvecklas nya produkter och idag går det att dricka riktig komjölk som inte producerats av kor. Perfect Day gör mjölk, inte av havre, soja eller nötter, utan i en process som imiterar kossans mage.