Det här är inte en cocktail. Pink Gin är en cocktail. Hernö Gin lanserar en rosa flaska med gin.
Foto: Hernö Gin

En rosa flaska med gin

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Det svenska prisbelönta destilleriet visar var skåpet ska stå när det gäller den rosa gin-trenden.

Den 8 april lanserades Hernö Pink BTL Gin. En säsongsbetonad London Dry Gin med tongivande smak av enbär och en twist på Hernö Gins prisbelönta recept där jordgubbar och rosenblad får ta plats tillsammans med övriga kryddor. Enligt den europeiska spritförordningen finns det inget gin som heter Pink Gin. Pink Gin är en klassisk cocktail med gin och Angostura Bitter. Det här är Hernö Gins rosa flaska, fylld med riktig gin.

Gin är en spritdryck som har tongivande smaksättning av enbär och utöver detta får andra smaker användas i skapandet av gin. Enligt den europeiska spritförordningen finns det inget gin som heter Pink Gin. Under de senaste åren har ändå allt fler produkter som utger sig för att vara gin lanserats runt om i världen och som i många fall smakar allt annat än enbär. Ofta rör det sig om rosa, kraftigt sötade spritdrycker utan historisk eller reglerad förankring. Syftet är att locka fler att dricka mer.

– Att genom marknadsgimmicks locka fler, och ofta yngre personer, att dricka något som anspelar på att vara gin är inte ansvarsfullt som producent. Att dessutom vattna ur begreppet gin genom att frångå gällande regelverk är också direkt skadligt för segmentet på sikt, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

– Idén och inspirationen till att grunda Hernö Gin kommer ur en passion för gin. Jag har alltid lagt stor vikt vid dess fantastiska historia och tradition. Innovation och nyskapande är givetvis bra, men den här typen av gin som är mer en marknadsgimmick är verkligen inget som utvecklar branschen, fortsätter Jon.

– Färgen som tillsätts för att skapa Pink Gin innehåller ingen smak. Jag hoppas att fler får den förståelsen och börjar fråga efter gin med viss karaktär snarare än färg, förklarar Jon.

Uppenbarligen har svenska folket uppskattat Hernö Pink BTL Gin, för på en dryg månad klättrade den med rekordfart i Systembolagets rankingsystem vilket innebär att kunder på nära vart femte Systembolag i landet kan köpa Hernö Gins nya gin i rosa flaska direkt i butik.

– Att få så stor täckning på så kort tid är mycket ovanligt, säger Jon.

– Vi är väldigt tacksamma över det näst intill otroliga gensvar vi fått från marknaden på Hernö Pink BTL Gin och som är direkt kopplat till det stora antalet hyllplatser. Produkten är ett ställningstagande mot rosafärgade och ofta sötade spritdrycker som felaktigt utger sig för att vara gin. Att vi sticker ut hakan i frågan har skapat ett stort engagemang på en marknad som välkomnar initiativet, avslutar Jon.

Serveringsförslag: Hernö Pink 75

relaterat

Hur klimatsmart är vin på PET?
Vin

Hur klimatsmart är vin på PET?

För ett tag sedan genomförde Systembolaget en undersökning kring svenska konsumenters uppfattningar och kunskap kring olika förpackningar. Undersökningen visade att det är få som känner till vilken förpackning som är bäst för miljö och klimat.

Fler guldmedaljer till Skagerrak Gin
Utmärkelser

Fler guldmedaljer till nordisk gin

Under tävlingen IWSC fick ginen 95 poäng av 100 möjliga och tog således hem guldmedalj i nära konkurrens med globala spritvarumärken.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.