20 procent nya utställare!
2019 års upplaga av Vinexpo Bordeaux 2019 står under beskydd av Frankrikes president Emmanuel Macron och bekräftar sitt rykte som en kvalitetsmässa där många viktiga beslutsfattare och producenter deltar.
Utställningsytan på 70 000 kvadratmeter kommer att täckas av över 1 600 vin- och spritproducenter från 29 länder, vilket gör evenemanget till Frankrikes största internationella yrkesmässa inom vin- och spritbranschen.
Bland de franska märken som är väl kända även internationellt finns till exempel Champagne Bollinger, Henri Bourgeois, Minuty, GH Martel & Cie, Grands Chais de France, Champagne Nicolas Feuillatte, Albert Bichot, Joanne, Baron Philippe de Rothschild, Bernard Magrez och CVBG-Dourthe Kressman.
På Vinexpo Bordeaux finns även en mängd utländska utställare från 28 olika länder, däribland Spanien (Felix Solis Avantis, Marqués de Cáceres med flera), Argentina (Clos de la Siete, Catena Zapata), Italien (Piccini, Emilia Romagna med flera), Sydafrika (Robinson & Sinclair) och inte minst Kina med framför allt Greatwall Wine Co.
Vinexpo förstärker sin ambition att vara en internationell mötesplats för marknadens aktörer genom att välkomna 20 procent nya utställare och tre nya länder: Sverige, Turkiet och Vietnam.
Det finns dock även plats för mindre familjeföretag, antingen inom mässområdet som tillhör AANA (regionen Nouvelle-Aquitaines råd för lokalproducerad mat och dryck) eller i Vinexpos paviljong ägnad åt att främja mindre producenters närvaro på mässan.
På mässområdet WOW! presenteras ett internationellt urval av ekologiska och biodynamiska viner och spritdrycker. World of Organic Wines kommer att samla 150 producenter från 9 länder. Detta evenemang utgör ett eget inslag på mässan och drar tack vare Vinexpo Bordeaux världsomspännande rykte till sig mängder av köpare som letar efter viner med denna etikett. En restaurang med 100 procent ekologiska rätter kompletterar detta inslag.
Hög kvalitet tack vare mängder av viktiga köpare
Mässan attraherar köpare från hela världen tack vare sin förmåga att samla internationella experter, om det så handlar om vinproducenter med egna montrar eller talare vid provsmakningar och föreläsningar.
Vinexpo Bordeaux är också en mässa för beslutsfattare där många tar tillfället i akt att lansera nya produkter och utveckla sina affärsrelationer.
Köparna har inte fel – denna biennal är vin- och spritbranschens mest strategiska mässa och antalet förhandsköpta biljetter på nätet ligger i linje med tidigare år.
Här kommer europeiska köpare som exempelvis Delhaize (Belgien), Tesco och the Wine Society (UK) samt Casino och Le Petit-Ballon (Frankrike) i kontakt med både asiatiska köpare som Jointek Fine Wines (Hong Kong), Paradox (Kina) och Nippon Liquor (Japan) och stora amerikanska företag som Southern Wine and Spirits.
Ävenflera betydande svenska importörer kommer att finnas på plats, bland annat Galatea, Giertz Vinimport, Moestue Grape Selections, Solera Beverage Group och Vinunic AB.
Alla besökare och utställare har tillgång till en plattform för ”one-to-wine meetings”, vars mål är att underlätta högkvalitativa och relevanta möten inom branschen.
Ett högintressant program med ett fyrtiotal olika inslag
Den 13 till 16 maj erbjuder Vinexpo möjligheten att provsmaka såväl söta viner från hela världen som utvalda viner från Union des Grands Crus de Bordeaux, Renaissance des Appellations, Crus Bourgeois du Médoc och inte minst Gambero Rosso.
Den 13 maj står Vinexpo Bordeaux värd för ett diskussionsforum på temat e-handel och direktförsäljning av vin och sprit, där bland annat ledarna för Tmall, Alibaba, Vivino, IWSR, Tannico och Le Petit Ballon deltar.
I samarbete med regionrådet i Nouvelle-Aquitaine lanseras även nyheten Vinexpo Symposium: ett första internationellt ”Act for change”-symposium med fokus på klimatförändringarnas konsekvenser för vin- och spritbranschen. Den 14 maj samlas forskare, ekonomer och producenter för att lyfta fram en bransch som ligger långt fram när det gäller att anpassa sig till klimatförändringarna.