Sifo: Vi spenderar 2,5 semesterveckor i matbutiken varje år
Foto: Mostphotos

Vi spenderar 2,5 semesterveckor i matbutiken varje år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

I Sverige lägger vi närmare hundra timmar om året på att handla i fysiska matbutiker, vilket motsvarar nästan två och en halv semesterveckor. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.

Av årets 365 dagar gör vi i genomsnitt 133 besök till en fysisk matbutik, enligt en ny undersökning från Sifo/Mathem. Det innebär att vi tar oss till mataffären oftare än var tredje dag. Svaren i undersökningen visar också att det tar cirka en trekvart varje gång en genomsnittlig person handlar, vilket innebär att det går åt 95 timmar om året till matinköp i fysiska butiker. Det är lika länge som två och en halv veckas semester för alla dem som arbetar 40 timmar i veckan.

Samma undersökning visar emellertid att drygt sex av tio (62%) önskar att de hade haft mer tid över till att hinna med allt. Störst behov av extra tid har småbarnsföräldrarna (87%). Det är också de som i högre utsträckning upplever en hög stressnivå i vardagen.Varannan småbarnsförälder känner av den negativa stressen minst flera gånger i veckan. Av befolkningen som helhet upplever fyra av tio en negativ stresskänsla lika ofta.

– Det är något motsägelsefullt att vi lägger hundratals timmar på att handla i mataffärer varje år, samtidigt som vi upplever negativ stress och önskar att vi hade mer tid över till annat. Idag finns ju smidigare alternativ som går snabbare även om det kan vara svårt att bryta gamla vanor. Under pandemin har vi emellertid kunnat se ett förändrat kundbeteende där allt fler har börjat handla mat på nätet, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Undersökningen visar stora skillnader i tidsåtgång mellan dem som handlar matvaror på nätet och de som handlar i fysiska butiker. Den som handlar online lägger i genomsnitt 25 minuter per köp, jämfört med 43 minuter för varje köp i fysisk butik. Det innebär att den som bara handlar i fysisk butik skulle spara 40 timmar om året på att göra alla inköp online i stället. Det motsvarar en hel semestervecka i ledig tid som kan läggas på annat.

relaterat

Nu släpps sommarens drink
Cocktails

Nu släpps sommarens drink

Den 21 juli 2021 släpper Stockholms Bränneri sin Negroni Rosa, sommarens tolkning av den klassiska drinken Negroni.

Öl ska rädda haven från skräp
Öl

Öl ska rädda haven från skräp

Det nya ölmärket Ocean Beer tar upp kampen mot skräpet i haven genom att använda vinsten till att rensa bort plast och återställa haven. Den redan flerfaldigt prisbelönta ölen har på kort tid introducerats i Spanien, Portugal och Storbritannien och nu står Sverige på tur.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.