Text: Helena Pedone
63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de minskar matsvinnet och varannan svensk bestämmer sig redan i mataffären för att inte slänga mat, trots detta slängs det 50 kilo mat per person varje år. Vi ser en ökad motivation och medvetenhet hos konsumenterna, samtidigt som konsumenterna litar på sina butiker när det kommer till säkerhet kring produkter, dock anser många att de saknar kunskap gällande livsmedel, vanor och ansvar.
– Vår undersökning visar att många konsumenter anser att de vet för lite om hur de ska göra när det kommer till vad som är rätt och fel gällande livsmedel, vanor och ansvar. De efterlyser riktlinjer och guidning från landets myndigheter inom livsmedel och från livsmedelshandel, säger Gabriella Finnborg, vd för Prat PR.
En halv miljon ton ätbar mat och dryck slängs varje år i svenska hushåll enligt Statistiska centralbyrån – 50 kilo mat och dryck per person. Är du en av dem som planerar dina matinköp och bestämmer dig redan i affären för att inte slänga mat?
En ny undersökning Prat PR har gjort i samarbete med Yougov visar att många väljer att ha bättre koll på maten som de handlar, 70 procent tar vara på maten och fryser in mat och matrester medan var femte svensk köper mindre förpackningar för att slippa slänga mat.
Konsumenter gott förtroende för sina butiker
Var tredje svensk har förtroende för svensk livsmedelsindustri medan knappt en av fem har förtroende för importerade livsmedel. Svenskar litar mer på att svenska livsmedelsföretag har korrekta innehållsförteckningar, är ekologiska, har korrekt ursprungsmärkning och rimliga mängder salt i sina produkter. Däremot har svenskarna sämre förtroende för svensk livsmedelsindustri när det gäller besprutning, tillsatser, transfetter, färgämnen och sockermängder. Svenskarna vill ha rena och äkta råvaror, 81 procent, de vill även att livsmedlen ska ha ursprungsmärkning, 77 procent, medan 65 procent vill att det ska vara närproducerat.
– Det finns mycket kvar att göra för att öka konsumenternas trygghet och säkerhet när det gäller förtroende för livsmedel både från regeringens håll med riktlinjer och lagar, men även från livsmedelsbranschen i fråga om insatser för ökad transparens och information, säger Gabriella Finnborg.
Fakta om matsvinn
- Nästan hälften av alla svenskar, 48 procent, slänger lika mycket mat nu som de gjorde för ett år sedan. 44 procent slänger mindre mat.
- 63 procent vill veta mer om hur de ska minska matsvinnet.
- 81 procent vill slänga mindre för att det är ekonomiskt slöseri att slänga mat.
- 57 procent vill slänga mindre av miljöskäl.
- 24 procent vill att maten ska räcka till fler människor på jorden, i stället för att några slänger mat.
- 59 procent slänger mat om den är dålig och inte för att ”bäst före”-datumet är passerat.
- 47 procent har koll på maten i kylen och låter inget bli gammalt så att det måste slängas.