I samband med vårkänslor och lanseringen av årgång 2019 uppdaterar vingården Château Minuty sin flaskdesign på sin rosé Minuty Prestige.
Château Minuty grundades 1936, och utsågs 1955 till en av 23 vingårdar som får kalla sig Grand Cru Classé de Provence – ett erkännande av kvaliteten på viner, läget samt jordmån. Det är en klassisk, familjeägd vingård där 70 procent av produktionen utgörs av rosé, med druvor odlade enligt ekologiska och hållbara principer. Deras viner serveras på de flesta restauranger längs med den franska solkusten, och nu finns Minuty Prestige att hitta i över 250 Systembolaget-butiker.
Den nya designen utgörs av en högre och nättare flaska med en minimalistisk etikett som framhäver den ljusrosa färgen i vinet. Bakom designen står parisaren Hubert de Malherbe.
– Minuty Prestige är en ikon i vår portfölj av roséviner och har varit det under 25 års tid. Vi är stolta över att denna uttrycksfulla symbol för Minuty har mottagits så väl på den svenska marknaden sedan lanseringen 2013. När vi arbetat med det nya uttrycket har vi inspirerats av parfymvärlden och den premiumkänslan den för med sig, säger François Matton, familjemedlem och en av ägarna till Château Minuty.
Producent: Château Minuty
Ursprung: Frankrike, Côtes de Provence
Sockerhalt: <0,4 g/l
Årgång: 2019
Artikelnr: 79353
Pris: 169 kr
Karaktär: Bärig doft med inslag av smultron, mineral, persika, hallon och färska örter. Ett torrt, fruktigt och elegant vin med generös smak och frisk syra.
Passar: Ett klassiskt sällskapsvin men även ett mycket passande rosévin till mat. Tex till grillad fisk och kyckling, till provencalska rätter och även asiatisk och lite mer kryddstark mat.
Druvor: Grenache, cinsault, tibouren och syrah.