På världens ledande konferens för hållbara företag och produkter, Sustainable Brands, presenterade MAX Burgers den 5 juni lanseringen av klimatpositiva burgare. Från den 14 juni bidrar MAX gäster till ett bättre klimat för varje tugga av burgaren som tas.
Det är tio år sedan MAX började klimatkompensera med trädplantering i Afrika, säger Curt Bergfors, MAX grundare och arbetande styrelseordförande.
”Det känns fantastiskt att höja ribban ytterligare och bli klimatpositiv på vår 50-årsdag den 14 juni. MAX är ett familjeföretag och ska finnas i många generationer framöver och det måste finnas en planet som går att leva på.”- Curt Bergfors
MAX har kartlagt sina utsläpp av klimatgaser i minsta detalj. Från bondens jord till gästens bord inklusive personalens och gästernas resor till och från restaurangerna. Med sina klimatpositiva burgare kommer MAX att minska halterna av klimatgaser i atmosfären genom att kompensera för 100 procent av utsläppen och dessutom binda minst ytterligare 10 procent genom trädplantering.
MAX har och fortsätter att jobba konsekvent för att minska sina utsläpp. Bland annat genom att bara använda vindel, återvinna frityrolja och klimatomställa menyn genom flera goda, helt vegetariska och lakto-ovo vegetariska alternativ. Sedan 2016 har MAX minskat produkternas totala utsläpp av klimatgaser med 18 procent per tjänad krona.
För de utsläpp som företaget ännu inte lyckats minimera binder man koldioxid från atmosfären genom trädplantering. Sedan 2008 har drygt 1,5 miljoner träd planterats. Träden suger ned och lagrar koldioxid i biomassan när de växer. Nu börjar MAX kompensera för mer än de faktiska utsläppen, så att varje gång gäster äter på MAX startar en process som minskar koldioxidhalten i atmosfären.
MAX följer världens enda oberoende standard för klimatneutral – ISO 14021. Men istället för att binda 100 procent CO2e som ingår i standarden så binds ytterligare 10 procent för att alla måltider ska vara klimatpositiva. Revisionsföretaget EY (Ernst & Young) har gjort en tredjepartsgranskning och godkänt klimatberäkningarna. Bindningen av koldioxid sker genom Plan Vivo-certifierade trädplanteringsprojekt.
”Vi hoppas att vi kan inspirera fler företag att lansera klimatpositiva produkter och tjänster. Om fler hjälper till så är det möjligt att uppnå klimatmålen. Vi är övertygade att våra gäster och övriga konsumenter föredrar företag som tar ansvar för miljön och framtiden”- Christoffer Bergfors.
Max har startat clipop.org en webbplats där konsumenterna ska kunna hitta klimatpositiva produkter och tjänster.
Bakom initiativet clipop.org står MAX och den nya zeeländska bilpoolen MEVO vars tjänst också är klimatpositiv. Initiativtagarna hoppas att fler företag och organisationer ska ansluta sig. Målet med clipop.org är att få fler företag att lansera egna klimatpositiva produkter och underlätta för konsumenter att välja klimatpositiva produkter och tjänster.