Världens mest imiterade ost, parmesanosten, har sedan 2008 patentskydd inom EU. Ändå tvingas man nu ta fajten på nätet för att förhindra att kopior säljs i Europa.
Enligt EU-domstolen får endast den ost som tillverkas i provinserna Parma, Reggio Emilia och Modena liksom delar av Bologna och Mantua i Italien kallas för Parmigiano Reggiano eller franskans beteckning Parmesan. Men namnet missbrukas ofta. Bara i USA exporteras det kopior av Parmesan för hela 150 miljoner dollar varje år.
Mycket av försäljningen sker idag på nätet vilket gör att Parmigiano-Reggiano konsortium nu tar hjälp av NetNames, det världsledande företaget för skydd av domännamn och varumärken online.
– Internet är en av de viktigaste kanalerna för vår produkts marknadsföring och försäljning. Vi vill ha ett betydligt mer riktat försvar och övervakning av vårt namn online. Förhoppningsvis skyddar detta våra mejerier och konsumenter från fortsatt förfalskning, säger Riccardo Deserti, direktör på Parmigiano-Reggiano.
Nyligen fick exempelvis Amerikanska livsmedelsföretaget Kraft Heinz sluta sälja sin kopia av osten i Europa.