Varannan svensk lider av klimatångest.
Över 70 procent vill handla mer klimatsmart.
Allt enligt en ny undersökning från Ica som visar att vi blir mer medvetna men tycker att det här svårt att handla rätt.
Fler och fler svenskar blir medvetna om klimatfrågorna, enligt en ny undersökning Ica låtit Kantar Sifo göra.
De flesta av oss är idag medvetna om att valen i matbutiken ger klimatavtryck men vi tycker i lika hög grad att det är svårt att förändra vårt beteende.
Det är, för att göra en utvikning, det som Ica velat bidra till att göra lättare när man skapat verktyget ”Mitt klimatmål” som kan underlätta att göra vardagen mer hållbar och därmed även minska klimatångesten.
Nästan hälften av oss – 42 procent i undersökningen – tycker nämligen att det är svårt att minska vår negativa klimatpåverkan.
– Med ”Mitt klimatmål” vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck, säger Maria Smith som är chef CR strategi och utveckling hos Ica Sverige.
– Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten, säger Maria Smith.
Uppenbarligen är det något vi strävar efter i dagens Sverige. Sju av tio svenskar uppger i undersökningen att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.