TEXT: TORBJÖRN KARLGREN
Icas ekologiska försäljning går starkt framåt.
2016 sålde man ekologiska livsmedel för 6,3 miljarder kr.
Det är 5,3 procent av livsmedelsförsäljningen och en rejäl ökning från 2015.
Finfina siffror om man vill se ett utökat ekologiskt sortiment och egentligen är Icas siffror ännu bättre än så. Totalt ökade försäljningen av ekologiska varor hos Ica med 18 procent under 2016. Men inom Icas eget ekologiska sortiment, ”I love eco”, var tillväxten hela 22 procent samma år vilket Ica bland annat förklarar med att man lanserade ett antal nya ekologiska produkter och tog initiativ för ekologisk hantering och produktion. Av butikernas livsmedelsförsäljning 2016 var 5,3 procent ekologiska varor (4,8 procent 2015) och det totala försäljningsvärdet av ekologiska livsmedel uppgick till 6,3 miljarder kr – 18 procent upp jämfört med året innan.
Till den summa ska läggas försäljning av exempelvis produkter inom ekologisk kroppsvård och produkter av ekologisk bomull.
3.200 ekologiska artiklar varav närmare 1000 inom det egna sortimentet ”I love eco” redovisar Ica som också konstaterar att den enskilt största produkten är ekologiska bananer.
– Den fortsatt starka försäljningsökningen av ekologiskt är glädjande, säger Maria Smith som är chef för hållbarhetsstrategi på Ica.
– Vi ser ett fortsatt stort intresse för ekologiska varor.
Ica går nu vidare på olika sätt. I slutet av förra året introducerades till exempel en ny märkningsmetod där man med hjälp av laserteknik märker frukt och grönt istället för att använda klistermärken, tråg och plastfilm för att särskilja ekologiska produkter. Metoden används inledningsvis på ekologisk avokado och sötpotatis.
Under 2017 kommer även en fortsatt rad lanseringar inom ”I love eco”. Det gäller inledningsvis bland annat mellanmjölk i 3 dl- och 1,5 liters-format, mango, lingon, pommes strips och potatisklyftor.