annons

Hannah och Amanda lanserar rosévinet Golden Year
Foto: Urban Wines

Programledarna lanserar eget rosévin

Programledarna, poddprofilerna och systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman lanserar nu sitt vin, Golden Year Rosé.

Programledarna, poddprofilerna och systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman lanserar nu sitt vin, Golden Year Rosé.

Den smakfulla duon har rönt stora framgångar med Fredagspodden och leder mediehuset Perfect Day som står bakom nästan hälften av Sveriges största poddar som bl.a. Alex & Sigge, Ursäkta och When We Were Kings.

Golden Year Rosé återfinns i Systembolagets beställningssortiment och lanserades den 24 februari. Rosévinet har inslag av röda bär, citrus, vattenmelon och örter och har en fjäderlätt ljusrosa färg. Det passar utmärkt att dricka året om och är ett mycket bra val till fisk och skaldjur, sushi och sallader. Vinet är anpassat för att fungera under årets alla tolv månader, i både kyla och värme. Det har inget tillsatt socker, och med sin torra, eleganta och friska stil passar det både före och efter maten.

– Det är en vinstil vi uppskattar väldigt mycket och vi är riktigt stolta över resultatet. Vi har provat igenom en herrans massa olika vinstilar och olika komponenter för att hitta ”vårt vin”. Till slut så landade vi i en blandning av de två klassiska druvorna Syrah och Grenache. Därtill kommer vinet från den senaste skörden så det är riktigt ungt och friskt, säger Hannah Widell.

Den fjäderlätta ljusrosa färgen som vinet bär kommer från druvornas skal som man låter ligga i druvjuicen precis lagom kort tid för att ge denna kulör. Det krävs nämligen ett riktigt hantverk för att göra en ljusrosa rosé.

– Tillsammans med Hannah och Amanda har vi gjort ett digert och riktigt ambitiöst jobb för att ta fram denna pinfärska, eleganta och härligt ljusrosa franska rosé, säger Niklas Viderud på importören Urban Wines som är distributör för vinet, och utvecklar:

– Extra kul att genomföra en sådan här lansering med så engagerade partners som Hannah och Amanda. De verkligen andas vin, mat och livets goda och har därtill riktigt bra koll på hur ett bra vin skall smaka. De har även varit enormt engagerade i designen och flaskformen. Designen har för övrigt sin grund i omslaget på deras uppskattade bok The Golden Year. Det är nog bra många fler än vi som verkligen hoppas på att 2021 blir the Golden Year.

– Det tog ett tag att landa rätt och vi är riktigt nöjda med den sobra och avskalade etiketten för att inte tala om den speciella flaskformen som är så himla elegant, säger Amanda Schulman och fortsätter:

– Som pricken över i:et har den en snygg skruvkapsyl som är lätt att öppna och lätt att stänga. Vi använder faktiskt tomflaskan som vattenflaska hemma. Det är kul att man kan återanvända flaskan på ett smart sätt när formen är så elegant. Pilla bort etiketten så har du en riktigt fin vattenflaska med GY-loggan på toppen.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.