annons

Mer fika åt svenska folket under Coronakrisen

Mer fika åt svenska folket under Coronakrisen

Fikastunden har ökat i betydelse för svenskarna sedan Coronautbrottet. I takt med att alltfler jobbar hemifrån har både efterfrågan och betalningsviljan på fika ökat med fem procent.

Fikastunden har ökat i betydelse för svenskarna sedan Coronautbrottet. I takt med att alltfler jobbar hemifrån har både efterfrågan och betalningsviljan på fika ökat med fem procent.

Det är företaget Atenga Insights som undersökt betalningsviljan och efterfrågan på fika hos svenska folket, först i februari och nu i april, mitt i Coronakrisen. Slutsatsen är att vi fikar mer gärna nu än innan utbrottet. Efterfrågan på nybakat har ökat med 15 procent och betalningsviljan med över 37 procent, men rädslan för att besöka ett café innebär ändå att bageribranschen har tappat en stor del av sin försäljning. Istället är det närbutiker som är vinnarna där betalningsviljan för fikabröd ökat med hela 52 procent.

Atengas undersökning visar också att svenskarna brydde sig mer om ekologiska ingredienser innan krisen. Efterfrågan och betalningsviljan har minskat med 10–20 procent för ekologiska bakverk.

– Eko-trenden är ju stark generellt men nu under krisen ser vi att det spelar mindre roll, säger Robert Tinterov, på Atenga Insights. En möjlig anledning kan vara att man i sitt sug efter fikabröd och rädslan att vistas ute bland folk handlar sitt bröd i närbutiken istället för sitt ”vanliga” bageri och då betyder ekologi inte lika mycket.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.