Pilotprojektet handlade om att ge alla elever frukost.
Resultatet?
Lugnare skolmiljö och mer koncentrerade elever.
Det var Arla och Botkyrka kommun som startade pilotprojektet i två högstadieskolor.
När man gjorde det åt var tredje elev ingen frukost över huvud taget.
Man ville undersöka om frukosten gav effekt på klassrumsmiljön och elevernas möjlighet att koncentrera sig på studierna.
Under tre månader fick alla elever en liten frukost i klassrummet under första lektionen på morgonen.
Sedan mätte man, med hjälp av Sifo, resultatet och nu kan man konstatera att när eleverna äter frukost blir klassrummen lugnare och prestationerna bättre.
91 procent av eleverna svarade på undersökningen och sex av tio ansåg att de nu kunde koncentrera sig bättre under skoldagen.
Hälften av eleverna – exakt 50 procent – ansåg att klassrumsmiljön blivit lugnare.
51 procent av lärarna ansåg att eleverna hade god koncentrationsförmåga vilket bara 36 procent ansåg innan man startade projektet.
– Det räcker helt enkelt inte med att ta av sig kepsen eller beslagta telefonen för att skapa studiero i klassrummet om eleven är hungrig, säger Maja Nordström, projektledare och livsmedelsagronom.
– Att hungriga elever inte kan koncentrera sig och ta emot den kunskap lärarna ger dem är kanske inte så konstigt – men att en frukt, macka och en yoghurt skulle ge en så otrolig effekt både på ordning, koncentration och prestation var något vi aldrig skulle kunna drömma om, konstaterar Maja Nordström.
Text: Torbjörn Karlgren