Antingen älskar man lakrits eller så hatar man det. Lakrids by Bülow är nu på ett uppdrag att inte bara lära svenska folket att älska lakrits, utan världen.
Den 12 september lanserade Lakrids by Bülow sin nya globala satsning som är en del av en flerårig internationaliseringsstrategi. Lakritsproducenten aktiverar sitt uppdrag med en global kampanj som ska vara startskottet för att få världen att älska lakrits. Uppdraget går ut på att dela ut gratis smakprov runt om i hela världen. Motkravet för att ta del av smakprovet är att mottagaren lovar att dela gourmetlakritsen med en lakritshatare. På detta sätt ska Lakrids by Bülow övertyga ”hatarna” att ändra sin åsikt.
– Vi vill dela vårt varumärke med hela världen. Vi vet att majoriteten av världens befolkning tror att de inte tycker om lakrits, men det är precis vad vi arbetar med att förändra varje dag. Vi drömmer om att få världen att älska lakrits – en lakrits i taget. Det är en resa vi har jobbat för i många år där Danmark gradvis har blivit en mindre del av vår verksamhet. Nu är det dags att skapa en ännu större global smakpanel, säger Fredrik Nilsson, VD på Lakrids by Bülow.
Kommer dela ut smakprov i hela världen
Ända sedan den allra första lakritsen kom till på Bornholm 2007 har Lakrids by Bülow baserats på smakprover. Med den nya strategin ger sig nu gourmetlakritsföretaget in på världens största provsmakning. Detta ska få världen att älska lakrits – en lakrits i taget. Provsmakningen av lakrits från Lakrids by Bülow startar den 12 oktober, där du kan registrera dig för att få ett paket lakrits. Det enda kravet från lakritsproducenten är att du som provar lakritsen delar det med en ”hatare”. På detta sätt kommer 84 procent av världen, enligt Lakrids by Bülows egna beräkningar, älska lakrits om exakt 412 år och 292 dagar.
– Det kan låta absurt och orealistiskt, men det är just därför vi älskar vårt uppdrag. Vi behöver dock hjälp. Många tror att de inte tycker om lakrits. Vi är däremot övertygade om att ifall vi kan få världen att smaka just vår lakrits kommer de att känna den kärlek vi lägger ned på den – och förhoppningsvis älska den, säger Sarah Maria Carl, marknadsdirektör på Lakrids by Bülow.
Läs mer på om kampanjen här.