För tionde året i rad rullar Krogveckan ut på krogar runtom i Sverige med fantastiska erbjudanden där matgäster erbjuds möjlighet att avnjuta en 2-rättersmeny för 200 eller 300 kronor. Krogveckan anordnas av Bookatable by Michelin och pågår mellan 25 januari till 10 februari.
Sedan starten 2010 har Krogveckan varit ett uppskattat återkommande inslag varje år, där tusentals matgäster passat på att boka in en restaurangupplevelse och avnjutit en tvårättersmeny till ett förmånligt pris. I år inleds festivalen 25 januari och avslutas 10 februari. Ett hundratal restauranger deltar, främst i Stockholm och Göteborg, men även i övriga landet. Bokningen har redan öppnat och trycket har varit högt redan från början.
– Krogveckan är vårt största evenemang på året och ger alla matälskare möjlighet att prova olika kök, hitta ny inspiration och kanske även en ny favorit. Samla vännerna, familjen och missa inte tillfället att äta riktigt god mat, till ett mycket förmånligt pris, säger Åsa Murphy, Managing Director på Bookatable.
Då Krogveckan firar 10 år fokuserar Bookatable på att skapa extra uppmärksamhet runt evenemanget i år. Fredag och lördag finns en popuptruck, Krogtrucken, uppställd i de centrala delarna av Stockholm. Där får besökare möjlighet att gratis testa smakprover från några av de deltagande restaurangerna – Miss Voon, Mr Voon och Il Tempo, tävla om fina priser och få hjälp med bordsbokningar.
Krogveckan samarbetar även med podcasten Edward Bloms Smörgåsbord som är en av Sveriges allra största matpoddar. I avsnittet som sänds 24 januari ges tips om vad man inte får missa under Krogveckan. Lyssnare kommer kunna tävla om en lunch i sällskap med Edward Blom & Mats Ryd där vinnaren får vara med under inspelningen av ett poddavsnitt.