Korven, brödet och tillbehöret – en kartläggning av svenskarnas korvvanor
Foto: Circle K

Kartläggning av svenskarnas korvvanor

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Korv har en speciell plats i svenskarnas hjärtan, men hur ser vår korv-konsumtion ut egentligen?

Hur många korvar äter vi i snitt, vad har vi på korven i olika delar av landet och vilken korv är egentligen svenskarnas favorit? Circle K har för första gången kartlagt svenskarnas korvvanor på djupet i en stor Sifo-undersökning.

Genomsnittssvensken äter 60 korvar per år. Det slås fast i den undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. Det är männen som håller upp den siffran med 72 korvar i snitt jämfört med kvinnornas mer blygsamma 47. Och ju äldre man blir, desto mer tycks man uppskatta sin korv. 7 av 10 svenskar (73 %) äter korv minst ett par gånger i månaden och var femte (21 %) uppger att de äter korv ett par gånger i veckan.

– Att korv är något väldigt personligt märker vi dagligen i våra butiker. Det måste vara rätt smak, rätt bröd och rätt tillbehör och åsikterna om vad som är ”rätt” går isär. Det gjorde oss nyfikna på att ta reda på hur det ser ut ute i landet, så vi bestämde oss för att göra den här undersökningen, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Chorizo tar en nära på ohotad förstaplats som den populäraste korven (47 %) följt av ”vanlig grillkorv” (42 %) och kokt korv/wienerkorv (35 %). Även här syns skillnad mellan könen, då kvinnor helst väljer ”vanlig grillkorv” (41 %), följt av kokt korv/wienerkorv (39 %) och chorizo först på tredje plats (38 %). Vegetariska och veganska alternativ dyker också upp i statistiken och föredras av 9 procent av befolkningen (6 % män och 14 % kvinnor).

Även åldern tycks påverka korvpreferenserna. I åldersgruppen 18–29 år uppskattar exempelvis var femte (18 %) de vegetariska/veganska alternativen mest. Motsvarande siffra för den äldre gruppen, 65–74 år, är blygsamma två procent.

– Undersökningen har bekräftat ett antal saker vi misstänkte och märkt i vår egen statistik från stationerna, som exempelvis att hög kötthalt och att det är svenskt kött är de absolut viktigaste faktorerna när man väljer korv. Det är intressant att dessa faktorer också verkar bli viktigare ju äldre man är, fortsätter Erika Söderlund.

Undersökningen visar också på vissa regionala skillnader runt om i landet. Exempelvis gillar Uppsala-bor (38 %), stockholmare (36 %) och västerbottningar (36 %) kryddstark korv i större utsträckning än riksgenomsnittet på 32 procent. Dessutom är det förhållandevis stora skillnader i vilket bröd man vill ha till korven. I Västerbotten är det exempelvis bara 11 procent som föredrar briochebröd medan det i Halland är hela 34 procent som föredrar just
det brödet. Mindre förvånande är kanske att Jämtland favoriserar tunnbrödet med hela 37 procent jämfört med riksgenomsnittet på 17 procent.

– Brödet är en vattendelare, men det avgörande efter själva korven är ändå tillbehören. Här finns en uppsjö av bestämda åsikter och krav, men de klart viktigaste för att göra så många nöjda som möjligt är senap, ketchup och rostad lök, avslutar Erika.

Senap (80 %) vinner med en hårsmån över ketchup (78 %) som det populäraste tillbehöret, följt av rostad lök (65 %). Även här spelar åldern tydligt in i vad som retar smaklökarna bäst då den yngre generationen föredrar såväl ketchup som rostad lök framför senap. Andra populära tillbehör är bland andra picklad lök, srirachamajo och surkål.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. Den bygger på 3347 intervjuer med ett representativt urval av svenska allmänheten i åldern 18 – 74 år
Undersökningen styrdes så att minst 150 personer från samtliga 21 svenska län deltog
Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel under perioden 11 – 21 juni 2021

relaterat

Storsatsning på veganskt från Orklas Anamma i höst
veganskt

Anamma storsatsar på veganskt i höst

Anamma kommer med tio produktnyheter i september och ger sig in i helt nya kategorier med växtbaserade frysta enportionsrätter, pajer och marknadens första veganska pirog.

Årets glögg från Saturnus avslöjad
Glögg

Årets glögg från Saturnus avslöjad

Varje år lanserar Saturnus nya innovativa och traditionella glöggsorter med och utan alkohol. Årets stora smaksatta nyhet är en alkoholfri vintermojito som kan drickas både varm och kall.

SodaStream lanserar smakerna BUBLY DROPS
Vatten

SodaStream lanserar smakerna bubly drops

Sedan 2019 äger PepsiCo kolsyremaskinstillverkaren SodaStream som nu inleder ett samarbete med ett annat PepsiCo-ägt varumärke, nämligen det amerikanska dryckesvarumärket bubly.

Exklusiv Bondflaska från Champagne Bollinger auktioneras ut på Bukowskis: Bollinger Moonraker Luxury Limited Edition 2007 med utropspris 55 000 kronor
mousserande

Exklusiv Bondflaska från Bollinger auktioneras ut

Den 30 september är det världspremiär av den nya James Bond-filmen ”No time to die”. I samband med premiären kommer ett unikt exemplar av Moonraker Luxury Limited Edition 2007 att auktioneras ut på Bukowskis den 6 oktober.

Tryffeltider med Zeta
Matlagning

Nu vankas det tryffeltider

Med sin komplexa smak är tryffel en fin smaksättare av många maträtter och livsmedel, men också en härlig krydda i sötsur balsamvinäger. Det bevisar nykomlingen i vinägerhyllan, Zeta Crema di Basamico Tryffel.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.