73 procent av ICAs kunder har goda kunskaper om hur olika matvaror ska hanteras och förvaras för längst hållbarhet. Nästan alla tillfrågade sparar rester för att äta senare.
Trots att 70 procent av matsvinnet sker i hemmet upplever ICAs kunder att de har goda kunskaper om matsvinn. En övervägande majoritet, 88 procent, av ICAs kunder tittar, luktar och smakar på produkter för att avgöra om de är bra. Bara åtta procent anger att de endast går på bäst-före-datum.
– Vi upplever att det finns en god vilja och kunskap hos många av ICA-butikernas kunder. För oss gäller det att ta vara på denna kraft för att bidra till ett minskat matsvinn därför utvecklar vi recept samt ger information om mathantering. Många ICA-butiker jobbar även med olika lösningar för att minska matsvinnet, säger Kerstin Lindvall, direktör för Corporate Responsibility.
Undersökningen visar även att kunderna har en god tilltro till sin ICA-butik. Nästan 90 procent litar på att ICA-butiken kan bedöma vad som går att sälja med kort datum och de allra flesta köper dessa prissänkta varor.
– För mig är den viktigaste insatsen för att undvika matsvinn att ha en god kännedom om min lokala marknad. På det sättet kan vi skapa effektiva inköpsrutiner så att vårt sortiment är anpassat till kunderna. Att sedan komplettera med prissänkningar för produkter med kort datum och skänka till välgörenhet gör att vi ytterligare kan minimera matsvinnet, säger Alexandra Rosander, ICA-handlare ICA Nära Enebytorg.