Hibiskus och Saltad karamell i glaset
Foto: Espresso House

Hibiskus och saltad karamell i glaset

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Espresso House lanserar kalla drycker med fräscha och fruktiga sommarsmaker. Två isteér och en Iscappuccino Salted Caramel är några av nykomlingarna.

Espresso House signum är kaffebaserade drycker, och genom att addera uppfriskande kalla drycker till menyn, visar företaget återigen att de har mer att erbjuda än kaffe.

– Jag dök ned i dryckestrender och spanade efter inspiration utomlands och noterade lätta, friska drycker med smaker av hibiskus, mynta och citrus som trendande, vilket inspirerade mig när jag skapade årets kalla drycker, säger Stine Olivarius Jakobsen, Category and Innovation Manager Beverages, Espresso House Group.

Enligt EHL (Ecole Hôtelière de Lausanne) har dryckestrender under pandemin skiftat mot att bli mer hälsosamma. Forskning visar att alkoholkonsumtionen har minskat och yngre generationer dricker allt mindre alkohol. De är mer intresserade av en holistisk livsstil med fokus på hälsa och välmående, och EHL betonar att dryckesindustrin har lagt stor vikt vid denna skiftning.

The Paulig Barista Institute i Helsingfors betonar att kaffe och drycker som är visuellt attraktiva är en trend som syns allt mer. Drycker med struktur och mjölk i olika lager som ger ett tilltalande utseende.

– Jag noterade en trend att experimentera med mjölkskum för struktur. Det inspirerade mig till en Iscappuccino Salted Caramel, där jag toppade mjölkskummet med en saltad karamell-sirap. Dryckens karaktär förändrades i smak men även dess textur och den fick ett spännande utseende. En dryck ska inte bara smaka gott, den ska också tilltala ögat, säger Stine Olivarius Jakobsen, Category and Innovation Manager Beverages, Espresso House Group.

Espresso House nya kalla och handgjorda drycker
Frozen Lemonade Pink Grapefruit
Frozen Lemonade Blåbär
Frozen Lemonade Ingefära Mynta
Iste Pink Grapefruit Hibiscus
Iste Mango Ingefära
Iscappuccino Salted Caramel
Frapino Vegan Chokladkaka
Ischai
Is Chaicino

Referenser
Hospitality News & Business Insights by EHL
The Coolest Coffee Drink Trends in 2021

relaterat

Nu släpps sommarens drink
Cocktails

Nu släpps sommarens drink

Den 21 juli 2021 släpper Stockholms Bränneri sin Negroni Rosa, sommarens tolkning av den klassiska drinken Negroni.

Öl ska rädda haven från skräp
Öl

Öl ska rädda haven från skräp

Det nya ölmärket Ocean Beer tar upp kampen mot skräpet i haven genom att använda vinsten till att rensa bort plast och återställa haven. Den redan flerfaldigt prisbelönta ölen har på kort tid introducerats i Spanien, Portugal och Storbritannien och nu står Sverige på tur.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.