annons

Hetta ar arets smak 2019 Nu ska det bli peppar, chilipeppar, rhizomer och brassicaceae

Hetta är årets smak 2019 Nu ska det bli peppar, chilipeppar, rhizomer och brassicaceae…

Det är hetta som gäller.
Nej, inte på det viset.
Hetta är årets smak 2019, enligt Arla

När Arla inledde finalen av Årets kock 2018 så hade man bytt ut sin traditionella trendspaning mot ett nytt koncept – Årets smak.
Det är ett verktyg för både yrkes- och hemmakockar för att lära sig mer om smak och hur man använder smaker för att lyfta matlagningen till nya nivåer.
När så Arla lanserade Årets smak 2019 var det med ett omfattande researcharbete bakom lanseringen. Dessutom har man gjort intervjuer med utomstående experter, konditorer, trendspanare, Arlas egna kockar och sensorier och den gemensamma analysen de kommit fram till säger att heta smaker kommer att vara starkaste trenden under 2019.
Det handlar till exempel om nya sorters chili och nya sorters peppar och med utgångspunkt i råvaror och smakpaletter är uppgiften nu att både höja och dämpa heta smaker med hjälp av olika produkter, tips, råd och recept.

Starkt intresse

Arla konstaterar att intresset för matlagning, råvaror och smaksättning är starkt i Sverige av idag och att många vill ha mer kunskap om råvaror och tekniker. Det är utgångspunkten för verktyget Årets smak, menar man.
– Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Årets smak, säger Inger Myresten som är marknadschef för Arla Sverige.
– Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen och matintresserade konsumenter, påpekar hon och ser ytterligare en fördel i att konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer.
– Det känns extra kul, säger Inger Myresten.
Tanken bakom konceptet Årets smak är att fokusera på en trend som kommer att påverka våra smakupplevelser extra mycket det kommande året.
– Tillsammans med egna och externa experter analyserar vi trenden och presenterar den i form av smakpaletter och recept inom både mat och dessert. Ambitionen är att hjälpa proffs och konsumenter att på ett djupare plan förstå hur smak fungerar och bidra till matglädje och experimentlusta, säger Arla.

 

Entydigt besked

Den här första trendanalysen inom smak gav ett entydigt besked om att just heta smaker som chili och peppar kommer vara mer populära än någonsin 2019.
I Sverige har vi mer och mer vant oss vid att använda hetta i maten. Smaksättare som sambal, sriracha och jalapeño har gjort oss vana vid mer styrka än vad som traditionellt funnits i det svenska köket.
– Under 2019 kommer vi fördjupa vår kunskap om hetta och se helt nya spännande smakkombinationer, konstaterar Arla och marknadschefen Inger Myresten fyller i;
– Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser.
Det finns fler tecken på att just hetta som smak ligger i tiden och även nya och andra sätt att använda oss av den. Så har till exempel varumärket Tabasco under året intensivt påpekat att en ingrediens som Tabasco visserligen kan tillföra ordentlig hetta om man är ute efter det men också påpekat att några droppar Tabasco kan ersätta vanlig svartpeppar och samtidigt höja övriga råvaror utan att ta över smakmässigt – och det är ju en tanke i linje med hur Arla resonerar kring hetta som årets smak.
Under året kommer Arla att presentera fyra fokusområden inom hetta. Det handlar om peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter).

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

Gabriel Jonsson LoRes

Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Vinnaren av TV4:s program Sveriges mästerkock 2019, Gabriel Jonsson från Visby, är Lönnebergas nye ambassadör. Gabriel ska inspirera konsumenterna med recept och matlagningstips för bland

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.