Heinz utforskar Mars
Foto: Heinz

Heinz utforskar Mars

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Nyligen presenterades de första flaskorna av Heinz intergalaktiska tomatketchup – Marz Edition, tilllverkad av tomater som odlats i jord som liknar den på Mars.

För två år sedan inledde Heinz och företagets tomatexperter experimentet. Uppgiften var att analysera en ogästvänlig jordmån, samla in perfekta frön och tillämpa teknik för att få grödor att blomstra under svåra förhållanden – vilket blir allt viktigare med tanke på den markförstöring som jorden står inför*.

I projektet samarbetade Heinz experter med en grupp forskare från Aldrin Space Institute vid Florida Institute of Technology. Målet var att odla tomater av tillräckligt hög kvalitet för att kunna användas i Heinz ikoniska tomatketchup.

Uppdraget: Hur kan vi säkerställa att Heinz tomatketchup kan avnjutas även av framtida generationer, inte bara på ”den röda planeten” utan även här på jorden?

Inom ramen för projektet lyckades Heinz odla tomater på ett nytt sätt. Och experimentet resulterade i Heinz tomatketchup Marz Edition. Marsketchupen presenterades tidigare i veckan, då en flaska ur den begränsade upplagan skickades iväg på en rymdfärd bortom jordens atmosfär. Den kommer att nå 37 000 meter och utsättas för temperaturer på -70 grader C innan den vänder tillbaka mot jorden igen.

Den utomjordiska ketchupen finns nu på Heinz huvudkontor, där tomatsåsen från experimentet har genomgått den strikta testning som krävs för att godkännas som ingrediens i Heinz tomatketchup. I veckan kommer forskningsteamet som genomfört projektet att få ett första smakprov av Marz Edition-ketchupen, och evenemanget kommer att sändas live på sociala medier.

– Vi behöver ta med flera viktiga faktorer i beräkningen när vi odlar ketchuptomater i nya och mer utmanande markförhållanden – allt från tjocklek till färg och sötma, som gör att vi kan skapa den unika smaken hos Heinz tomatketchup som vi alla känner igen och älskar. Att ta vara på mark är ett av våra viktigaste uppdrag, och vi ska ta med oss lärdomar från projektet i vårt fortsatta arbete att driva hållbar odling, säger Christina Kenz, Cheif Growth Officer for Kraft Heinz International Zone.

– Det är väldigt spännande att vårt expertteam har lyckats odla tomater i okända jordförhållanden från en annan planet och få dela resultaten med världen. Det här har verkligen varit en resa, från testningen för två år sedan, fram till skörd. Experimentet har visat att Heinz tomatketchup även kan avnjutas av framtida generationer, fortsätter Christina.

– Genom samarbetet med Aldrin Space Institute kunde vi kombinera våra 100 års erfarenhet med några av vetenskapens främsta. Målsättningen var att lära oss att odla under utmanande markförhållanden på andra planeter. Liksom att lära oss mer om vår egen planet. När det gäller vår överlevnad här på jorden är en av de största utmaningarna att odla under svåra markförhållanden. Det här projektet kan hjälpa oss att hitta sätt att ta oss an den uppgiften, fortsätter hon.

Teamet på Aldrin Space Institute, under ledning av dr Andrew Palmer, har publicerat den första av tre vetenskapliga artiklar om uppdraget. Projektet inleddes med att testa fröerna i ojordiska förhållanden i marsiansk regolit (jord). För att efterlikna förhållandena på den röda planeten skapades en unik biodome. Projektet är ett av de största som någonsin genomförts inom odling med anknytning till Mars. Andrew berättar:

– Fram till nu har de flesta projekt för att hitta sätt att odla i simulerade förhållanden varit kortsiktiga växtodlingsstudier. Det här projektet har fokuserat på den långsiktiga aspekten av livsmedelsskörd. Vår vision var att ta fram en skörd av tillräckligt hög kvalitet för att kunna användas i Heinz tomatketchup, vilket vi gjorde. Samtidigt har samarbetet med tomatexperterna lett till att vi nu kan se vilka möjligheter till långsiktig livsmedelsproduktion som finns bortom vår egen planet. Det finns mycket som vi kan lära oss genom att samarbeta med globala livsmedelsföretag.

Heinz tomatketchup har faktiskt redan gjort några rymdfärder – till den internationella rymdstationen ISS, där den avnjutits av astronauterna i många år. En av dem är NASA-astronauten och professorn i maskinteknik Mike Massimino. Han är en veteran med två rymdfärder och fyra rymdpromenader bakom sig. Dessutom är han den första astronauten någonsin som tweetat från rymden. Enligt egen utsago älskar Mike även Heinz tomatketchup. Mike berättar:

– Vi har ett talesätt i rymden som säger ungefär ’det viktigaste med maten är såsen’. Det uppstod eftersom alla rätter vi kunde välja mellan var frystorkade och lite smaklösa. Men en rejäl såsklick gjorde maten godare. Det var så jag verkligen fick smak för Heinz tomatketchup.

Ombord på ISS och i anläggningar runt om i hela världen har otaliga experiment ägt rum med syfte att öka vår förståelse av universum och våra möjligheter att utforska det. Resultaten kan även användas för att ta fram lösningar på utmaningar här på jorden. Mike säger:

– Satsningarna på att utforska rymden har lett fram till oräkneliga fördelar här på jorden också – från satelliter och GPS som gör det möjligt för oss att hålla kontakt via olika kontinenter, till de system för vattenfiltrering och vattenrening som utformades för ISS och som nu används för bistånd och vid katastrofhjälp.

Läs mer på Heinz sociala medier.

* https://www.fao.org/about/meetings/soil-erosion-symposium/key-messages/en/

relaterat

Coca-Cola lanserar två nya smaker
läsk

Coca-Cola lanserar två nya smaker

Coca-Cola rivstartar året genom att lansera inte en – utan två nya smaker. Det är inga mindre än Coca-Cola Zero Sugar Lime och Coca-Cola Zero Sugar Koffeinfri.

OLW rivstartar det nya året med att lansera tre nyheter
Snacks

2022 inleds med ny hetta på snackshyllan

Nu lanseras årets första snacksnyheter från OLW – cheez doodles Deluxe Pecorino, Linschips Hickory Mayo och potatischipset Vegan Sourcream & Onion Chili Tingle.

Guinness 0.0 – en Guinness med allt utom alkohol
Öl

Guinness 0.0 – en stout utan alkohol

Med start 2022 lanseras Sveriges första alkoholfria stout i klassisk stil. Den börjar säljas i matbutiker under januari för att därefter lanseras på Systembolaget 1 februari 2022.

HelloFresh recept för en grönare jul
julmat

Recept för en grönare jul

För att uppmana svenskarna till att ta vara på julens rester har HelloFresh skapat fem goda recept baserade på resterna från julbordet – för att minska på julens matsvinn, och samtidigt skapa nya smaksensationer.

Helena Lyth inspirerar till amerikanskt julbak med Fireball
Matlagning

Inspirerar till amerikanskt julbak med Fireball

Julen står för dörren och så även julbaket och vinterdesserter. Inför årets högtid bjuder matprofilen Helena Lyth på ett recept med Fireballstekta äpplen serverade till glass och havrekakor.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.