Närproducerat och ekologiskt är i dag vanliga termer när det gäller mat, men vilka ord kommer vi att mötas av i framtiden när det gäller mat och livsmedel? ICAs framtidsrapport har lista ut nya begrepp som konsumenterna kommer att använda.
Rapporten som heter ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” pekar på olika drivkrafter för hur konsumtionen kan utvecklas till år 2030. Genom djupintervjuer med matexperter och forskare samt genom undersökningar bland konsumenter och startupföretag har kommit fram de attityderna och omvärldstrenderna som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet.
– I framtiden är det exempelvis inte omöjligt att vi slänger oss med utryck som ”terriorodlade tomater” när vi är på jakt efter perfekt solmogna medelhavstomater, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen.
För att beskriva framtida beteenden och attityder har rapportens matexperter samlat ett urval av de ord inom mat och matproduktion som förväntas bli vanligare under de kommande åren.
– Vi är övertygade att kunderna även i framtiden kommer att lägga stor vikt på hållbarhet och klimatpåverkan. Det kommer att påverka utbudet, men också hur vi väljer att beskriva och benämna vissa råvaror och processer inom matproduktion, säger Ann-Katrin Tottie.
Matexperternas nyordslista – 7 ord som du bör ha koll på som matfantast
1. Total-lokal mat – När maten är lokal ur alla aspekter; råvarorna lokalodlade, maten lokalproducerad och de personer som ansvarar för processen är lokalt anställda.
2. Terroirodling – Växtodlingar inomhus där jordmån och geografiska förutsättningar har imiterats för att återskapa samma kvalitet och smak som någon annanstans på jorden.
3. Gräsprotein– Potentiell proteinkälla i framtiden. Det finns i dag flera forskningsprojekt som undersöker hur gräsprotein kan utvinnas och användas i matlagning. En lösning på det skulle kunna innebära en mer eller mindre obegränsad tillgång till proteiner.
4. In Vitro-kött – Mer känt som ”labbkött” då det framställs i laboratoriemiljö genom att odla små muskelceller och ett protein som stimulerar vävnadstillväxt tillförs. Resultatet blir ”In Vitro-kött” vilket är identiskt med naturligt kött, men utan ursprung i levande djur.
5. Mikromarknad – Stormarknadens nya skepnad. Här har varje liten entreprenör ett forum att demonstrera sina idéer och erbjudanden. Marknaden kan se olika ut efter säsong eller till och med beroende på veckodag och tid på dygnet.
6. ”Made by Me” – Ny märkning i framtiden på butiksvaror tillverkade av kunder eller personer i närheten av butiken. Visar på det värde handgjorda produkter, med en människa som tydlig avsändare, får i framtiden.
7. Regenerativt jordbruk – Ett jordbrukssystem som är utformat för att vända på de negativa klimateffekterna som jordbruk skapar genom att återuppbygga den organiska massan i jorden.