I slutet av 2021 kunde Espresso House i Sverige erbjuda 50 % av sitt sortiment som växtbaserat, och den genomsnittliga siffran på samtliga marknader är 49 %.
Växtbaserad mat och dryck blir alltmer populärt i Sverige. Espresso House har som mål att erbjuda en meny där hälften av produkterna är växtbaserade
– Vi vill att alla, oavsett vilken kost eller dryck man föredrar, ska känna sig välkomna till oss. Hälften av vårt sortiment erbjuds som växtbaserat och med det visar vi att det inte behöver vara så svårt. I Sverige nådde vi 50 % i slutet av 2021, så vi är glada över resultatet, säger Stina Möller, landschef på Espresso House Sverige.
Inför det nya året har Espresso House en fullständig meny med växtbaserade produkter att avnjuta. Två krämiga overnight oats och en chiapudding med färsk frukt. En bagel med färskost och avokado och en focaccia med grillade grönsaker och tryffelmajonnäs. Till eftermiddagsfikat lockar Espresso House med en croissant med vaniljkräm och krispiga gröna äpplen och en vegansk surdegssemla med kardemumma.
– Det viktigaste på Espresso House är alltid den goda smaken, oavsett om det är växtbaserat eller inte. Många av våra gäster som inte är veganer väljer växtbaserade produkter och tycker att de är jättegoda, säger Jussi Merimaa, kategori- och innovationschef på Espresso House Group.
Kärnan hos Espresso House är varma och kalla drycker. Shoparna erbjuder ett brett utbud av växtbaserade mejeriprodukter för olika kaffedrycker, frapinos och bryggkaffe. Under 2021 var över 12 % av alla varma drycker som såldes med växtbaserade mejeriprodukter och andelen har stadigt ökat under de senaste åren. Sojamjölk, kokosmjölk och ärtmjölk är några av Espresso House växtbaserade alternativ men havremjölk är den stora favoriten hos gästerna.