Dubbel+dubbel+mattrender+2020png

Dubbel Dubbel blir restaurangkedja

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Personerna bakom framgångssagan Dubbel Dubbel lanserar nu sitt Chinese sharing-koncept som restaurangkedja i hela landet. År 2022 är tanken att 30 nya Dubbel Dubbel-restauranger finns i ett flertal av landets större städer – och målet är att växa även utanför landets gränser. Cirka 200 nya heltidstjänster kommer att skapas.

– Vi vill visa att en bra matupplevelse inte behöver kosta skjortan, säger John Wigelius, VD Dubbel Dubbel.

För göteborgare sugna på god mat i personlig miljö är Dubbel Dubbel sedan flera år ett välbekant fenomen. Här äts det chinese sharing, deras egen variant av dim sum med handgjorda dumplings och moderna kinesiska smårätter. Idag finns tre restauranger i Göteborg och en systerkrog i Malmö. Men nu ynglar Dubbel Dubbel av sig, och det med besked.

Restauranggruppen letar just nu lämpliga lokaler i ett flertal större svenska städer, bland annat Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund. Och under de kommande tre åren är alltså tanken att trettio nya Dubbel Dubbel ska se dagens ljus i hela landet.

– Vi är ett kompisgäng som byggt det här från grunden, och vi vet att Dubbel Dubbel har en unik kvalitet som kommer att fungera i andra städer. Vårt självförtroende är bra, och nu ska det bli kul att börja ett äventyr, säger John Wigelius, VD Dubbel Dubbel och en av de fyra grundarna.

En rejäl satsning på och utveckling av take out och home delivery kommer också att göras – på tre år ska den delen av verksamheten utgöra 25 procent av omsättningen. Restaurangkedjan Dubbel Dubbel kommer att skapa cirka 200 heltidstjänster.

– Det känns väldigt roligt att vi kan skapa jobb med sjyssta villkor för unga människor i restaurangbranschen, säger John Wigelius, som också hintar om ytterligare satsningar:

– Planen är att vi på sikt kommer att utvecklas mot franchise, och vi tittar även på en internationell expansion i framtiden.

Satsningen de kommande åren innebär en betydande investering för att klara de kommande expansiva åren, och bakom satsningen finns utöver ägarna tre personer med tung erfarenhet av att skala upp lyckosamma restaurangkoncept.

Det tre är Wilhelm Vintilescu, som bland annat jobbat med O´Learys, Pinchos och Bastard Burgers, Christian Bellander, tidigare bland annat VD och idag styrelseledamot för O´Learys och Björn Johansson, VD för Greenfood Frech Cut och har gedigen branscherfarenhet med ledande positioner inom livsmedelsindustrin varav flera styrelseuppdrag för entreprenöriella restaurang- och livsmedelsbolag genom ägarintresse. Johansson är även styrelsemedlem i O´ Learys.

– De hjälper oss med ovärderlig kunskap och erfarenhet, och de tror förstås på Dubbel Dubbels starka idé – chinese sharing i vår personliga tolkning. Dubbel Dubbels framgångar hittills handlar om hantverksmässig mat med hög kvalitet i råvaror och smak – och nu vill vi att fler ska få chans att prova våra smaker, säger John Wigelius.

Menyn och alla rätterna är utvecklade av köksmästare Emma Kolback, som skapat en högst personlig version av modern kinesisk kokkonst med starka influenser från Szechuan och andra områden där hetta, kryddor och andra smakrika ingredienser återfinns.

Arkitektbyrån New Order har skapat de nuvarande restaurangernas inredning, och det är de ansvariga arkitekterna Frida Sjöstam och Victor Alm som även ritar de nya restaurangerna.

– Vi har ju ett slags grundutseende redan idag, även om alla våra restauranger ser rätt olika ut, som de nu utvecklar och förfinar för att fungera på många ställen.

relaterat

Vinnaren av Ät!Stockholm 2020!
Utmärkelser

Vinnaren av Ät!Stockholm 2020

Laget Nytt & Nyttigt med företagen Tjelvling Fun-Foods AB, MixWell AB och Hasta Eco i spetsen stod till slut som vinnare i Ät!Stockholm 2020.

Filmdags med recept!
Matlagning

Filmdags med recept!

Kan det vara så att du just i detta ögonblick längtar efter en ny säsong av din favoritserie? Här hittar du filmer och serier med tillhörande recept som förhöjer din höststämning.

Eget bubbel efter fyra succélanseringar
Vin

Eget bubbel efter fyra succélanseringar

Sveriges ”vinkungs” vinportfölj säljer så att det knakar och är numera Sveriges mest sålda vinvarumärke. Nu lanseras ett franskt torrt mousserande vin som är producerat på 100% Chardonnay.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.