Dogfood är nominerad till två olika priser i branschtävligen Fast Food Awards som arrangeras av tidningen Fast Food Magazine. Dels i kategorin Årets Fast Casual dels för priset Ecoboost som går till den aktör som under 2018 har ökat sina ekologiska livsmedelsinköp mest.
– Det är så klart väldigt roligt att vara nominerade till två priser och särskilt kul att vårt ekologiska arbete lyfts fram som finalist för årets Ecoboost, säger Jon Widegren, grundare av Dogfood.
Juryns motivering lyder ”Med svenskt och ekologiskt kött samt med genomgående ekologiskt utbud, visar Dogfood att medvetna val är rätt väg att gå. Genom samarbeten med lokala producenter och välgjorda och innovativa rätter ger de snabbmaten nya smaker.”
Kriterierna för Årets Fast Casual är att ”vinnaren ska vara en framgångsrik och lönsam enskild restaurang eller ett restaurangkoncept som genom nytänkande och affärsmannaskap har skapat mervärden för kunderna och deras helhetsupplevelse. Här serveras den kvalitetsmässigt absolut bästa maten på ett tidseffektivt sätt.”
Juryns motivering för Dogfoods nominering till Årets Fast Casual lyder: ”Dogfood är sprunget ur Flippin’ Burgers och skapat av Jon Widegren. Konceptet är god snabbmat i lyxförpackning. Korv med bröd av ekologiska råvaror och hantverksmässig produktion är det enkla men självklara receptet. Dogfood är mycket medvetna och gör noggranna val av råvaror. Det finns en målmedveten strävan att öka andelen ekologiskt och arbetet med att bli KRAV-märkt är redan igång.”