Den orangefärgade drinken Aperol Spritz har fullkomligt exploderat i Sverige de senaste åren och var en av svenskarnas mest googlade under 2018. Nu firar italienska Aperol 100 år och ställer till med ett stort firande på hundratals barer runt om i Sverige.
År 1919 lanserade de italienska bröderna Luigi och Silvio Barbieri en aperitif vid namn Aperol. Nu fyller brödernas aperitif 100 år och det ställs till med ett rekordstort firande i Sverige. Mellan 10–16 juni deltar hundratals barer runt om i landet i Aperols 100-årsfirande.
Originalreceptet för Aperol kvarstår sedan starten: en unik, bittersöt smak med 11 % alkoholhalt. I Sverige är Aperol mest känt för drinken Aperol Spritz. Drinken uppkom redan på 1950-talet, men i Sverige har Aperol Spritz fått ett uppsving under de senaste åren. Under 2018 var Aperol Spritz en av de mest googlade drinkarna i Sverige – och populariteten ser inte ut att svalna.
– Under de fyra år jag har varit brand manager för Aperol har det hänt mycket. Vi har växt explosionsartat i Sverige och slagit nya rekord varje år. Det är kul att få jobba med en dryck som är så pass omtyckt av svenskarna. Nu vill vi fira 100-årsjubileet med hela Sverige, säger Hugo Simberg, Brand Manager på Nigab som är leverantör för Aperol i Sverige.
För att göra en Aperol Spritz fyller du ett vinglas med is, häller i lika delar Aperol och prosecco, fyller på med en skvätt soda och avslutar med att lägga i en apelsinskiva. Den goda smaken och lite lägre alkoholhalten gör att Aperol Spritz passar till de flesta tillfällen, såväl på after work som under en middag.
I samband med firandet lanserades www.aperol.se
Foto- Pressbild