Alkoholfritt ökar mest på Systembolaget

Alkoholfritt ökar mest på Systembolaget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons






Under 2019 ökade Systembolagets totala försäljningsvolym med en procent, och allra mest ökar intresset för det alkoholfria sortimentet.

Den totala volymen uppgick förra året till 511,9 miljoner liter jämfört med 504,9 miljoner liter 2018. Intäkterna ökade med 4 procent, och att de ökat mer än försäljningsvolymen beror främst på att kunder i större utsträckning väljer att köpa dyrare varor.

Alkoholfritt ökade med hela 8 procent, och är procentuellt sett den varugrupp som ökat mest. Dessutom visar preliminära siffror från CAN en fortsatt minskad alkoholkonsumtion. 2019 uppgick den till 8,7 liter ren akohol per person över 15 år, en minskning med 0,1 liter från 2018.

Systembolagets Nöjd Kund-Index (NKI) ligger kvar på förra årets rekordnivå 85.

– Det är glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet, och jag ser fram emot att fortsatt utveckla den i takt med omvärldens förväntningar, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

relaterat

Hur klimatsmart är vin på PET?
Vin

Hur klimatsmart är vin på PET?

För ett tag sedan genomförde Systembolaget en undersökning kring svenska konsumenters uppfattningar och kunskap kring olika förpackningar. Undersökningen visade att det är få som känner till vilken förpackning som är bäst för miljö och klimat.

Fler guldmedaljer till Skagerrak Gin
Utmärkelser

Fler guldmedaljer till nordisk gin

Under tävlingen IWSC fick ginen 95 poäng av 100 möjliga och tog således hem guldmedalj i nära konkurrens med globala spritvarumärken.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons




  • Firedrops










annons








Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.