annons

Alkoholfritt ökar mest på Systembolaget

Alkoholfritt ökar mest på Systembolaget

Under 2019 ökade Systembolagets totala försäljningsvolym med en procent, och allra mest ökar intresset för det alkoholfria sortimentet.

Under 2019 ökade Systembolagets totala försäljningsvolym med en procent, och allra mest ökar intresset för det alkoholfria sortimentet.

Den totala volymen uppgick förra året till 511,9 miljoner liter jämfört med 504,9 miljoner liter 2018. Intäkterna ökade med 4 procent, och att de ökat mer än försäljningsvolymen beror främst på att kunder i större utsträckning väljer att köpa dyrare varor.

Alkoholfritt ökade med hela 8 procent, och är procentuellt sett den varugrupp som ökat mest. Dessutom visar preliminära siffror från CAN en fortsatt minskad alkoholkonsumtion. 2019 uppgick den till 8,7 liter ren akohol per person över 15 år, en minskning med 0,1 liter från 2018.

Systembolagets Nöjd Kund-Index (NKI) ligger kvar på förra årets rekordnivå 85.

– Det är glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet, och jag ser fram emot att fortsatt utveckla den i takt med omvärldens förväntningar, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons