annons

Vegotrenden 2018 Mer och allt oftare

Vegotrenden 2018: Mer och allt oftare

Vi äter mer och allt oftare vegetarisk mat, även om antalet vegetarianer inte ökar. Nästan var tredje svensk äter vegetariskt minst två gånger i veckan. Det visar en ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Det är tredje året i rad som Axfood presenterar sin Vegobarometer.

Av årets Sifo-undersökning* framgår att andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan har ökat från 19% till 24% från 2016 till 2018, samtidigt som andelen som svarar att de aldrig äter vegetariskt har minskat från 21% 2016 till 17% under samma tid.

Undersökningen visar på stora könsskillnader. En fjärdedel av männen (24%) anger att de aldrig äter vegetariskt. Motsvarande andel bland kvinnor är 10%.

Samtidigt som antalet flexetarianer ökar, alltså de som äter kött men väljer vegetariskt en eller fler gånger i veckan, är andelen vegetarianer stabil. 6% anger att de antingen är vegetarianer eller veganer även om andelen veganer är mycket liten, inte ens 1 %.

Precis som tidigare år är det främst kvinnor, yngre och boende i storstäder som framför allt äter vegetariskt.

Fler slutsatser från undersökningen:

  • En fjärdedel av svenskarna planerar att äta mindre kött under det närmaste året. Bland kvinnor är andelen så hög som var tredje.
  • Det främsta skälet är miljö- och klimathänsyn. Män anger i högre utsträckning hälsoskäl som anledning till en mer vegetarisk kost.

Vegotrenden avspeglas även i utökade soritment i många livsmedelsbutiker. Lanseringar av mejerivaror som exempelvis kokosyoghurt, vegetariska alternativ till klassiker som chorizo, köttbullar och pyttipanna, samt spetsigare produkter som vegansk pesto och nyligen också juicy vegan burger, en vegansk burgare för köttälskare har blivit vanligare. Lägg till det en hel serie veganska röror som hummus, babaganoush och bönröror bland måltidslösningar.

*Undersökningen genomfördes i Sifos löpande webbomnibuss. Panelen är slumpmässigt rekryterad. Fältperiod 18-21 oktober 2018. Antalet svarande var 1 346. Webbomnibussen har en generell svarsfrekvens på 40%.

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.