Espresso House välkomnar höstsäsongens favorit: Pumpalatten. De tre senaste åren har Espresso House försäljning av Pumpalatten ökat med i genomsnitt 75 %, över alla marknader.
I Espresso House dryckesmeny är Pumpalatten för hösten och Tomtelatten för julen utan tvekan de största favoriterna hos gästerna. Försäljningen av Pumpalatte har ökat med i genomsnitt 75 % på alla marknader, och med över 300 % på vissa.
– Före pandemin kunde vi se en trend att traditioner och säsongsfirande blev viktigare för oss människor. Å ena sidan lever vi i kontaktlösa och digitala gemenskaper, där även de minsta intressen skapar gemenskap online. Å andra sidan längtar vi efter mänsklig kontakt. Traditioner och firanden för människor samman. De fungerar som en anledning till att träffas och umgås över generationer, säger Louise Fredbo-Nielsen, Futurist på Future Navigator.
Under ett och ett halvt år har samhället mer eller mindre varit stängt. Nu när vi kan börja samlas igen blir firande och festligheter än mer viktiga för oss.
– Människor har varit isolerade i sina hem väldigt länge och vi längtar efter anledningar att samlas och fira livet igen. Här kommer traditioner och högtider in i bilden och jag gissar att de kommer bli ännu viktigare för oss efter pandemin. Vi kommer leta efter anledningar att ta oss ut igen och ha roligt, säger Louise Fredbo-Nielsen, Futurist på Future Navigator.
Espresso House lanserar fyra pumpadrycker för höstsäsongen. Den återkommande favoriten är den kaffebaserade Pumpalatten, som serveras antingen varm eller kall. Nykomlingarna för säsongen är två chaibaserade pumpadrycker.
– Våra gäster älskar chai, och jag ville utöka vårt utbud för höstmenyn. Jag började experimentera och mixa pumpkin spice syrup med chaikrydda och insåg att de tillsammans skapar en riktigt god twist; en touch av varm och orientalisk krydda som passar årstiden, säger Stine Olivarius Jakobsen, Category and Innovation manager beverages, Espresso House Group.
Utöver pumpadryckerna lanserar Espresso House även Halloween Vampire Frapino för de yngre gästerna, som kommer finnas i coffee shop under veckorna 42-44.
– Halloween är framför allt annat barnens högtid. Därför lanserar vi jordgubb och vit chokladfrapino med en lite läskig twist av låtsasblod, säger Stine Olivarius Jakobsen, Category and Innovation manager beverages, Espresso House Group.