På måndag, 4 oktober, kan alla julmustälskare som inte vill vänta till jul, äntligen stilla törsten. Då är det nämligen försäljningspremiär för Sveriges mest älskade julmust.
Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust, som snabbt blev en succé och numera dricker svenskarna över 30 miljoner liter julmust varje år. Den största delen av konsumtionen, cirka 65 procent, sker under december månad, men många gillar att tjuvstarta redan i oktober – förra året såldes över två miljoner liter julmust i oktober och närmare 7,5 miljoner liter under november.
– Vi på Carlsberg Sverige är stolta över Apotekarnas Julmust och det känns alltid lite högtidligt när det är försäljningspremiär. Apotekarnes Julmust är en lika självklar del på julbordet som skinkan och sillen, men går självklart utmärkt att njuta av under höstmånaderna.
Var tredje must är sockerfri
De senaste åren har konsumtionen av lightmust ökat kraftigt – försäljningen har gått från 4,7 miljoner liter under oktober till december 2017 till över 8,3 miljoner liter under samma period 2020, vilket innebär att den sockerfria julmusten numera står för 35 procent av den totala julmustförsäljningen.
– Allt fler väljer sockerfri julmust och försäljningen av Apotekarnes lightvariant har ökat med över 25 procent varje år de senaste åren. Men den vanliga julmusten är fortfarande mest populär, säger Henric Byström.
Bryggarmust – en lite vuxnare julmust
För den som vill ha en lite vuxnare julmust, finns, sedan ett par år tillbaka, Apotekarnes Bryggarmust som är en blandning av julmust och alkoholfritt julöl.