Nespresso lanserar nu spårbart kaffe som med hjälp av blockchain-teknik ger konsumenterna möjlighet att få detaljerad information om kaffet i sin kopp. Målet är en så rättvis produktionskedja som möjligt och större transparens för konsumenter. I ett första steg kommer spårbarheten finnas för det ekologiska kaffet Reviving Origins Kahawa ya Congo, för att sedan bli tillgängligt för fler kaffesorter i Nespressos sortiment.
Med hjälp av blockchain-teknik spårar Nespresso varje påse med kaffe som produceras av över 1 400 kaffebönder i Kivu, Demokratiska republiken Kongo. Systemet registrerar exakt hur mycket kaffe varje bonde har bidragit med och säkerställer att inget etiskt tvivelaktigt kaffe distribueras av Nespresso. Systemet verifierar sedan leveransen och ersätter bonden för den exakta mängd kaffe de bidragit med. Konsumenter kan ta del av produktionsinformationen på Nespressos nya plattform som finns att hitta på hemsidan och i Nespresso-appen.
– Vi vill bidra till att konsumenter får en tydligare bild av hur Nespresso arbetar med hållbarhet och kaffekvalité. Därför ser vi fram emot att konsumenter runt om i världen nu ska kunna bli medvetna om hur och vem som producerar det kaffe de dricker dagligen, säger Sofia Strandberg, Nordic Sustainability Manager på Nespresso.
Möjligheten att digitalt spåra kaffe är en utveckling av Nespressos hållbarhetsarbete som sedan tidigare innefattar initiativen Reviving Origins och AAA Sustainable Quality Program. Med spårbart kaffe tar Nespresso ännu ett steg mot att försäkra rättvisa produktionsmöjligheter för kaffebönder i regioner med utmanande förutsättningar där kaffeproduktionen och lokalbefolkningens försörjningsmöjligheter är hotade. Som en del av programmet utbildar Nespresso kaffebönder, tillgängliggör rena vattenstationer och erbjuder hälsotjänster bland annat. 2026 siktar Nespresso på att utbilda 8 000 bönder, varav 45% ska vara kvinnor. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.
– Vi har länge arbetat med att stötta kaffebönder och kooperativ i regioner där kaffeproduktionen är hotad. Jag är stolt över att kunderna nu har möjlighet att ta del av kaffets ursprung. Transparens är en viktig nyckel för att säkerställa ansvarsskyldighet och kompletterar både miljömärken och certifieringar, säger Sofia Strandberg.