Wayne’s Coffee blir Sveriges första KRAV-märkta kafékedja

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Wayne’s Coffee blir Sveriges första KRAV-märkta kafékedja
Wayne’s Coffee är sedan januari 2016 Sveriges första KRAV-certifierade kafékedja. Märkningen är en milstolpe i Wayne’s Coffees långsiktiga ambition att erbjuda allt fler svenska och miljövänligt producerade råvaror och produkter.
Certifieringen innebär till exempel att kaffet, mjölken, yoghurten och de mest populära bakverken blir ekologiska. På menyn finns en mängd ekologiska och KRAV-märkta storsäljare, som morotskaka, chokladboll och kladdkaka.
Totalt finns nu ett femtiotal nya KRAV-märkta eller ekologiska produkter i sortimentet hos företagets 91 svenska kaféer, vilket innebär att Wayne’s Coffee blir den första KRAV-certifierade kafékedjan.
–vi har alltid strävat efter att erbjuda den allra bästa kaféupplevelsen med produkter som är ansvarsfullt producerade. Vi är långt ifrån klara, men certifieringen är ett kvitto på arbetet vi lagt ned hittills och det känns väldigt bra att nu kunna erbjuda våra gäster ett så stort utbud av KRAV-märkta och ekologiska produkter, säger Anders Stål, vd Wayne’s Coffee.
KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju fler godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

  • Ett märke = 25 % godkända produkter eller 15 godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % godkända produkter

Wayne’s Coffee är certifierad på nivå ett och ambitionen är att kontinuerligt erbjuda fler KRAV-märkta och ekologiska produkter.
– Det här är bara början på en lång resa mot en ännu godare och grönare fika. Att kunna påverka hela kedjan från jord till bord är en viktig drivkraft och vi har redan sett hur certifieringen gett ringar på vattnet. Många av våra leverantörer har KRAV-märkt sig för att kunna tillgodose våra behov, och vi ser fram emot allt fler nöjda kunder som uppskattar en miljövänligare kaféupplevelse, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef, Wayne’s Coffee.
– Wayne’s Coffees satsning är ett bra exempel på hur certifieringen påverkar inte bara kafégästen utan hela leverantörskedjan, och visar på ett stort engagemang för råvarornas ursprung och smak, säger Lars Nellmer, vd KRAV.
En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Wayne’s Coffee kedje-certifieras av certifieringsföretaget SMAK.

relaterat

Storsatsning på veganskt från Orklas Anamma i höst
veganskt

Anamma storsatsar på veganskt i höst

Anamma kommer med tio produktnyheter i september och ger sig in i helt nya kategorier med växtbaserade frysta enportionsrätter, pajer och marknadens första veganska pirog.

Årets glögg från Saturnus avslöjad
Glögg

Årets glögg från Saturnus avslöjad

Varje år lanserar Saturnus nya innovativa och traditionella glöggsorter med och utan alkohol. Årets stora smaksatta nyhet är en alkoholfri vintermojito som kan drickas både varm och kall.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.