Risenta fyller 80 år – och relanseras
Foto: Paulig

Varumärket fyller 80 år – och relanseras

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Året är 1940. Andra världskriget rasar och i Sverige råder matbrist. Då bestämmer sig entreprenören Uno Grindby för att börja importera ris till den hungriga befolkningen.

Risenta var fött. 80 år senare är det gula varumärket- som blivit känt för sina hälsoinriktade, 100% klimatkompenserade produkter – mer relevant än någonsin.

Risenta är ett varumärke fött ur entreprenörsskap, passion och nyfikenhet. Redan från starten reste Risentas medarbetare världen runt på jakt efter nya trender och råvaror till sina naturligt hälsosamma produkter. Entreprenörsandan genomsyrade företaget och sortimentet växte. Idag består portföljen av en mängd olika produkter, däribland müsli, nötter, fröer, kärnor, mjöl, gryn och pasta.

Sedan 2015 ägs varumärket av livsmedelsföretaget Paulig och sortimentet säljs i både Sverige och Finland. Under sina 80 år har Risenta blivit känt som en pionjär inom hälosam mat och har en rad prisade innovationer i portföljen. Och den långa resan har inte gått obemärkt förbi; nästan 9 av 10 känner till varumärket Risenta. Men som alla vet, behöver man då och då förnya sig själv, eller hur?

År 2020 innebär inte bara ett stort jubileum för Risenta, utan också en uppdatering av vad gäller varumärkesplattform, sortiment, förpackning, logotyp och design. Med relanseringen skall Risenta få ett modernare uttryck och inspirera till hälsosamma val som smakar riktigt, riktigt gott. Varumärket satsar på en bredare målgrupp och vill motverka hälsohets; att göra goda val ska vara enkelt och glädjefyllt. Och hållbarhet kommer alltid att vara en hörnsten i Risentas resa, precis som det har varit sedan starten 1940.

– Risenta är ett älskat varumärke som passar Pauligs portfölj och strategi perfekt. Paulig har som företag högt ställda ambitioner inom hållbarhet och hälsa och med Risenta kan vi verkligen bidra till att dessa mål uppfylls – och göra en positiv skillnad för både människor och planet. Med hälsosamt innehåll, förbättrade förpackningar och 100% klimatkompenserade produkter siktar vi på att hålla Risenta relevant och levande i minst 80 år till, säger Christopher Westerberg, Head of Portfolio på Paulig.

relaterat

Ludwig Tjörnemo är Årets Kock 2020
Utmärkelser

Ludwig Tjörnemo är Årets Kock 2020

Finalen i Årets Kock 2020 avgjordes förra veckan på Annexet i Stockholm. Efter en rafflande final vann Ludwig Tjörnemo och är ny svensk mästare i professionell matlagning.

Årets Kock 2020 blir ett digitalt event under flera dagar med final 17 september
Utmärkelser

Årets Kock livesänds via TV4-Gruppen

Finalen i Årets Kock, där 8 kockar gör upp om titeln Årets Kock 2020 hålls den 17 september och blir som tidigare kommunicerat ett digitalt event i år.

Nya krögare tar över med eld och rök
Restaurang

Nya krögare tar över med eld och rök

När nya fjälldestinationen nu går mot sin andra säsong är det med nya smaker. Nu är det klart att krögartrion David Gard, Daniel Karlström och Albin Roos Hansson kommer att ta över anläggningens restaurang.

Svenskarna firar med riesling i augusti
Event

Svenskarna firar med riesling i augusti

Sista veckan i augusti kommer restauranger och vinbarer att återigen korka upp sina bästa rieslingviner för att hylla den ljusgröna druvan under årets Riesling Week.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.