Risenta fyller 80 år – och relanseras
Foto: Paulig

Varumärket fyller 80 år – och relanseras

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Året är 1940. Andra världskriget rasar och i Sverige råder matbrist. Då bestämmer sig entreprenören Uno Grindby för att börja importera ris till den hungriga befolkningen.

Risenta var fött. 80 år senare är det gula varumärket- som blivit känt för sina hälsoinriktade, 100% klimatkompenserade produkter – mer relevant än någonsin.

Risenta är ett varumärke fött ur entreprenörsskap, passion och nyfikenhet. Redan från starten reste Risentas medarbetare världen runt på jakt efter nya trender och råvaror till sina naturligt hälsosamma produkter. Entreprenörsandan genomsyrade företaget och sortimentet växte. Idag består portföljen av en mängd olika produkter, däribland müsli, nötter, fröer, kärnor, mjöl, gryn och pasta.

Sedan 2015 ägs varumärket av livsmedelsföretaget Paulig och sortimentet säljs i både Sverige och Finland. Under sina 80 år har Risenta blivit känt som en pionjär inom hälosam mat och har en rad prisade innovationer i portföljen. Och den långa resan har inte gått obemärkt förbi; nästan 9 av 10 känner till varumärket Risenta. Men som alla vet, behöver man då och då förnya sig själv, eller hur?

År 2020 innebär inte bara ett stort jubileum för Risenta, utan också en uppdatering av vad gäller varumärkesplattform, sortiment, förpackning, logotyp och design. Med relanseringen skall Risenta få ett modernare uttryck och inspirera till hälsosamma val som smakar riktigt, riktigt gott. Varumärket satsar på en bredare målgrupp och vill motverka hälsohets; att göra goda val ska vara enkelt och glädjefyllt. Och hållbarhet kommer alltid att vara en hörnsten i Risentas resa, precis som det har varit sedan starten 1940.

– Risenta är ett älskat varumärke som passar Pauligs portfölj och strategi perfekt. Paulig har som företag högt ställda ambitioner inom hållbarhet och hälsa och med Risenta kan vi verkligen bidra till att dessa mål uppfylls – och göra en positiv skillnad för både människor och planet. Med hälsosamt innehåll, förbättrade förpackningar och 100% klimatkompenserade produkter siktar vi på att hålla Risenta relevant och levande i minst 80 år till, säger Christopher Westerberg, Head of Portfolio på Paulig.

relaterat

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord
Alkoholfritt

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord

Alkoholfria drycker har blivit allt mer populärt i Sverige de senaste åren, särskilt alkoholfri öl. Nu visar färsk statistik att försäljningen av alkoholfri öl på nätet har slagit rekord i coronatider.

Världens bästa bar finns i London
Utmärkelser

Världens bästa bar finns i London

Den 5 november direktsändes prisutdelningen, där över 500 internationella personer med insyn i branschen har röstat fram världens 50 bästa barer.

Rekrytering

Han ska stärka organisationen i Norden

The Livekindly collective, som nyligen förvärvade det svenska varumärket Oumph!, anställer nu Kieran Youngman som General Manager för den nordiska marknaden.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.