annons

Trendiga drycken hard seltzer lanseras i svensk variant
Foto:

Trendiga drycken hard seltzer lanseras i svensk variant

Det nya svenska varumärket Supreem har lanserats på Systembolaget. Först ut är två varianter av den trendiga drycken Hard Seltzer som är gjord på kolsyrat vatten, alkohol och fruktig smaksättning.

Det nya svenska varumärket Supreem har lanserats på Systembolaget. Först ut är två varianter av den trendiga drycken Hard Seltzer som är gjord på kolsyrat vatten, alkohol och fruktig smaksättning.

Nina Saving är grundare av Supreem och upptäckte Hard Seltzer i dryckens hemland USA:

– Alla i min familj är intresserade av drycker, kanske för att jag jobbat i dryckesbranschen hela mitt liv. Så vi testar hela tiden nya saker, barnen framför allt olika energidrycker. När min äldsta dotter skulle börja spela tennis på college så var vi över i Georgia och testade Hard Seltzer och älskade det omedelbart. Vi dricker mycket smaksatt Loka och Ramlösa hemma så vi fastnade direkt, det är en väldigt mild alkoholsmak, nästan farligt god. Sedan tycker jag att den stora fördelen är att det är klart mindre kalorier än andra liknande drycker. Till exempel äpple- eller päroncider som man köper på Systembolaget har mer än dubbelt så mycket kalorier än Hard Seltzer.

Hard Seltzer, vodka soda, hard sparkling water, spiked seltzer, eller mindre charmerande skinny bitch, ja kärt barn har många namn. Drycken som görs på kolsyrat vatten, alkohol och smaksättning har tagit USA med storm och trendar bland hälsomedvetna konsumenter som vill ha en uppfriskande dryck med låg alkoholhalt och utan onödiga kalorier, socker och kolhydrater.

– I USA har Hard Seltzer slagit jättestort redan. Min man som kollar på NHL-slutspelet säger att det är lika mycket reklam för Hard Seltzer som för öl runt hockeymatcherna nu. Jag tror att det beror på att det är mindre onyttigt att dricka Hard Seltzer, än exempelvis öl och cider, som gör att det slår så stort. Sedan är det väldigt lättdrucket och fräscht på ett nytt sätt.

Efter att Saving hade sett hur populärt hard seltzers blivit i USA samt märkt en ökad efterfrågan på en likvärdig produkt hemmavid, kändes det självklart för henne att ta fram en svenskproducerad variant. Produktionen sker på Sahlins Brygghus strax utanför Borlänge.

– Våra produkter görs på Sahlins Brygghus i Borlänge, Dalarna. Jag har känt Erik Sahlin i några år, så för mig var det ett självklart val att göra Supreem hos honom. Framförallt jobbar vi tillsammans, vi testar och tar fram nya smaker. Jag är personligen med när fyllningen görs av Supreem, vilket är spännande. Erik har även andra produkter som gin, tonic med mera så hans kunskaper att blanda produkter är hans specialitet.

Supreem Hard Seltzer

Supreems Hard Seltzers har en bas av kolsyrat vatten och vodka och kommer för närvarande i två smaker – päron och ingefära/grönt te. De har en alkoholhalt på 4,5%, innehåller mindre än 90 kalorier per flaska, har lågt kolhydrat- och sockerinnehåll, är glutenfria, veganska och är endast smaksatta med naturliga smakämnen. Drycken passar som aperitif samt att äta till fisk, kyckling eller sallader samt i goda vänners sällskap.

– Det är en okomplicerad dryck som passar till varma sommarkvällar, fest på stranden eller vid grillen. Uppfriskande, lättdrucken, mindre söt och har bättre hälsoprofil. Vi har haft många långa provkvällar där vi alla var överens om att vodkabaserad Hard Seltzer har en mildare och bättre smak än en vinbaserad variant, så kvalitet får gå före pris när vi producerar. Pear har en Piggelin-aktig smak och är nästan lite för lättdrucken, och Green tea/Ginger är mer komplex, lite pepprig i smaken med en bra och stark eftersmak från ingefäran. Vi tycker den är lite vågad men vi älskar ingefära så vi körde på just den.

Supreem ligger dock inte på latsidan efter den första lanseringen. De ser ljust på framtiden, jobbar stenhårt med att ta fram nya smaker och hoppas även kunna exportera sina produkter framöver.

– Vi har jobbat och jobbar jättemycket med att hitta bra smaker. Då jobbar vi hela familjen och tar in vänner som tycker till. Vi har en filosofi att vi bara vill göra saker som vi tycker om och inte vad vi tror folk gillar. Efter att ha varit så många år i branschen tror eller vet jag att man måste brinna för något hundra procent för att man ska nå framgång, och sedan känns det mycket bättre om man verkligen står för det man gör, säger Saving och fortsätter:

– Vi släpper en Hard Seltzer med kaffesmak den första oktober, vi ler varje gång vi öppnar den för den luktar och smakar nästan godare än riktigt kaffe. Dessutom är kaffe en smak som ligger i tiden inom alkoholsegmentet. Sedan hoppas vi kunna lansera en fjärde smak innan året är slut. Jag försöker även få ut våra produkter i Europa, och distributörer och kedjor säger att det är Hard Seltzer som det är mest hype kring just nu.

Supreem Hard Seltzer finns att köpa här.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.