Stormköket är Årets julklapp 2020
Foto: HUI Research

Stormköket är Årets julklapp 2020

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

För trettiotredje året i rad utser HUI Research Årets julklapp. Coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen.

En av de största beteendeförändringarna under 2020 rörde svenskarnas semestervanor. Nyorden hemester och svemester dök upp på allas läppar. Coronapandemin har accelererat en stark vandringstrend ytterligare. Inte minst visade sig detta genom nya besöksrekord på fjäll och vandringsleder – trots en minskad turism från utlandet. Stormköket är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Även detaljhandelns försäljningssiffror visar att svenskarna verkligen har fått upp ögonen för friluftsliv under 2020. Medan flera av handelns delbranscher har haft det tufft har sporthandeln vuxit starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord.

– När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Motivering – Årets julklapp 2020
Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i.

Så uppfylls kriterierna
Årets julklapp 2020 – Stormköket – speglar att coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen.

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Stormköket representerar den tid vi lever i
2020 är ett år då vi har reflekterat extra mycket över den tid vi lever i. ”I dessa tider” har blivit ett väletablerat uttryck som fångar hur vi ständigt beaktar omvärldsläget i alla beslut vi fattar. Det är med detta i bakhuvudet som svenskarna i år har återupptäckt den svenska naturen, och stormköket representerar därför den – på många sätt märkliga – tid vi lever i.

Stormköket har fått ett nyväckt intresse under året
Under flera år har allt fler svenskar sökt sig ut i naturen. Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev 2020 svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe.

Även besöken i lokala grönområden och parker har ökat. Många gånger har en promenad i den närbelägna skogen varit det enda sättet att umgås med sina nära och kära i coronatider. Även i vinter väntas utomhusaktiviteter som skidor, skridskor och pulka bli extra vanliga inslag i vardagen om vädret tillåter, och stormkökskorven väntas därmed få ett uppsving.

Stormköket svarar för ett högt försäljningsvärde och försäljning i ett stort antal enheter
När vi söker oss ut i naturen uppstår ett behov av nya kläder och ny utrustning. Sporthandeln har växt starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till införskaffandet av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern.

relaterat

Bara gubbar i topp – i år igen
Öl

Bara gubbar i topp – i år igen

För tredje året i rad har branschorganisationen Sveriges Bryggerier kartlagt vilken kändis det svenska folket helst skulle vilja dricka en öl med.

Plocka din smaksymfoni på Hallongården
sommar

Plocka din smaksymfoni på Hallongården

Anna Biärsjö driver den anrika släktgården Hallongården tillsammans med sin föräldrar Johan och Kerstin och maken Ola Biärsjö. Självplocket av bär och blommor är i full gång för sjunde säsongen.

De bästa städerna för kaffeälskare
Kaffe

De bästa städerna för kaffeälskare

Kaffe, den universellt älskade drycken vi inte kan få nog av. Med mängder av varianter och minst lika många kaffeställen över hela världen, vilken huvudstad är mest besatt av kaffe?

Ökat intresse för take away
Hemleverans

Ökat intresse för take away

Dometic har gjort en kartläggning av svenskarnas take away-vanor i samarbete med Food & Friends. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.

Designa din egen G&T i sommar på Gordon’s Staycay Tour
Event

Designa din egen G&T i sommar

Gordon’s populära sommarkiosk återvänder i sommar och besöker hotspots över hela Sverige, Danmark och Norge och erbjuder en av våra mest älskade sommarcocktails med en staycation-twist.

Nu kommer Sveriges första pantbara vinförpackningar
Miljö

Nu kommer Sveriges första pantbara vinförpackningar

Att panta förpackningar via mobilen när det är dags att återvinna blir alltmer populärt hos svenska konsumenter. I början på juli 2021 kommer de första pantbara vinförpackningarna genom Bower att finnas i butik i Sverige.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.