Orkla visar stark utveckling för växtbaserat

Stark utveckling för växtbaserat

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Förra året växte Orkla Sveriges försäljning av vegetariska och veganska matprodukter med nästan en tredjedel jämfört med året innan.

– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag – både för människan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Inom Orkla Foods lanserades under 2019 flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns. Anamma Formbar Färs, som lanserades 2018, blev korad som Årets Dagligvara 2019 av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med 29 procent jämfört med 2018.

Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.

Orkla är också medlemmar i branschorganisation Växtbaserat Sverige, vars syfte är att främja konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. I organisationen ingår även Oatly, VegMe, Nestlé, Food for Progress och Findus.

– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ, säger Sofie Ek.

relaterat

Ludwig Tjörnemo är Årets Kock 2020
Utmärkelser

Ludwig Tjörnemo är Årets Kock 2020

Finalen i Årets Kock 2020 avgjordes förra veckan på Annexet i Stockholm. Efter en rafflande final vann Ludwig Tjörnemo och är ny svensk mästare i professionell matlagning.

Årets Kock 2020 blir ett digitalt event under flera dagar med final 17 september
Utmärkelser

Årets Kock livesänds via TV4-Gruppen

Finalen i Årets Kock, där 8 kockar gör upp om titeln Årets Kock 2020 hålls den 17 september och blir som tidigare kommunicerat ett digitalt event i år.

Nya krögare tar över med eld och rök
Restaurang

Nya krögare tar över med eld och rök

När nya fjälldestinationen nu går mot sin andra säsong är det med nya smaker. Nu är det klart att krögartrion David Gard, Daniel Karlström och Albin Roos Hansson kommer att ta över anläggningens restaurang.

Risenta fyller 80 år – och relanseras
Hållbart

Varumärket fyller 80 år – och relanseras

Året är 1940. Andra världskriget rasar och i Sverige råder matbrist. Då bestämmer sig entreprenören Uno Grindby för att börja importera ris till den hungriga befolkningen.

Svenskarna firar med riesling i augusti
Event

Svenskarna firar med riesling i augusti

Sista veckan i augusti kommer restauranger och vinbarer att återigen korka upp sina bästa rieslingviner för att hylla den ljusgröna druvan under årets Riesling Week.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.