Orkla visar stark utveckling för växtbaserat

Stark utveckling för växtbaserat

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Förra året växte Orkla Sveriges försäljning av vegetariska och veganska matprodukter med nästan en tredjedel jämfört med året innan.

– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag – både för människan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Inom Orkla Foods lanserades under 2019 flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns. Anamma Formbar Färs, som lanserades 2018, blev korad som Årets Dagligvara 2019 av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med 29 procent jämfört med 2018.

Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.

Orkla är också medlemmar i branschorganisation Växtbaserat Sverige, vars syfte är att främja konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. I organisationen ingår även Oatly, VegMe, Nestlé, Food for Progress och Findus.

– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ, säger Sofie Ek.

relaterat

Nytt samtalsforum hos Kålrotsakademien
Matkultur

Nytt samtalsforum hos Kålrotsakademien

”Öppet hus hos Kålrotsakademien” är akademiens nya digitala samtalsforum. Här kommer det att diskuteras allt från krusbär till kor och alla är välkomna att delta i samtalet.

Prisregn över Bunnahabhain i whiskytävling
Utmärkelser

Prisregn över Bunnahabhain i whiskytävling

Nyligen tillkännagavs resultatet i den prestigefyllda tävlingen World Whiskies Awards som i år ägde rum online på grund av den rådande pandemin, och priserna fullkomligt haglade över Bunnahabhain.

Cadierbaren släpper ny cocktailmeny
Cocktailbar

Cadierbaren släpper ny cocktailmeny

Cadierbaren på Grand Hôtel i Stockholm tar nästa steg i utvecklingen och presenterar en ny cocktaillista som genom tydliga smakbilder väcker minnen till liv.

Svenskar väljer bort utlandsresan i år igen
Trender

Svenskar väljer bort utlandsresan i år igen

Sex av tio svenskar väljer bort utlandsresan i sommar och stannar hemma i Sverige istället. Det visar den färska undersökningen ”Res i Sverige 2021” från reseundersökningsinstitutet Nordic Bench.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.