Orkla visar stark utveckling för växtbaserat

Stark utveckling för växtbaserat

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Swedish Tonic

Förra året växte Orkla Sveriges försäljning av vegetariska och veganska matprodukter med nästan en tredjedel jämfört med året innan.

– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag – både för människan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Inom Orkla Foods lanserades under 2019 flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns. Anamma Formbar Färs, som lanserades 2018, blev korad som Årets Dagligvara 2019 av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med 29 procent jämfört med 2018.

Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.

Orkla är också medlemmar i branschorganisation Växtbaserat Sverige, vars syfte är att främja konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. I organisationen ingår även Oatly, VegMe, Nestlé, Food for Progress och Findus.

– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ, säger Sofie Ek.

relaterat

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord
Alkoholfritt

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord

Alkoholfria drycker har blivit allt mer populärt i Sverige de senaste åren, särskilt alkoholfri öl. Nu visar färsk statistik att försäljningen av alkoholfri öl på nätet har slagit rekord i coronatider.

Världens bästa bar finns i London
Utmärkelser

Världens bästa bar finns i London

Den 5 november direktsändes prisutdelningen, där över 500 internationella personer med insyn i branschen har röstat fram världens 50 bästa barer.

Rekrytering

Han ska stärka organisationen i Norden

The Livekindly collective, som nyligen förvärvade det svenska varumärket Oumph!, anställer nu Kieran Youngman som General Manager för den nordiska marknaden.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.