annons

Singleton och Tjoget lanserar ANTIANTI by Singleton – matkonceptet som ska fa svenskar att uppskatta vuxna smaker

Singleton och Tjoget lanserar matkoncept som ska få svenskar att uppskatta vuxna smaker

Negativa smakupplevelser från barndomen kan följa med oss långt in i vårt vuxna liv. Men så behöver det inte vara. Som med så mycket annat handlar det om hur olika råvaror och smaker presenteras för våra sinnen, därför lanserar Singleton och Tjoget matkonceptet ”ANTIANTI by Singleton”.

 

ANTIANTIS mål är att tillaga råvaror och smaker som de flesta av oss har haft svårt för i barndomen men på ett nytt och mer lättillgängligt sätt. Rätterna är komponerad av matprofilen Petter Bäcklund och de ackompanjeras av cocktails framtagna av Tjogets prisbelönta bartenders.

De flesta har starka smakminnen från sin barndom. Allt från att en grön oliv som fick munnen att snöra ihop sig, till att man kämpade med den sista broccolin på tallriken. Några smaker tar vi med oss från barndomen och förblir favoriter resten av livet. Och så finns det smaker som vi aldrig lär oss tycka om – även i vuxen ålder. Nu tar det skotska whiskymärket Singleton upp kampen mot dåliga smakminnen. Liksom gröna oliver är även whisky något som kräver lite mognare smaklökar. Därför lanserar Singleton och Tjoget matkonceptet ”ANTIANTI by Singleton”, där målet är att tillaga råvaror och smaker, som de flesta av oss har haft svårt för barndomen. Den här gången serveras de i ett nytt sammanhang, komponerat av kocken och matfotografen, Petter Bäcklund, som ska göra att gästerna upplever dem i ett nytt och bättre ljus.

 

ANTIANTI är en ordlek som anspelar på att omvärdera något som du tidigare inte tyckt om. På ”ANTIANTI by Singleton” kommer besökarnas smaklökar att utmanas genom att ge dem en upplevelse uppbyggt kring de smaker och råvaror som människor vanligtvis inte gillar som barn. En undersökning genomförd av Kantar Sifo visar att de vanligaste smakerna att inte tycka om som barn är mögelost, sill, sardeller, ostron och oliver. Samtidigt svarar 55% att det som krävs för att lära sig tycka om en smak är att uppleva den i en god tillagning. Petter Bäcklund kommer att ta fram tre små rätter, baserat på de smaker som upplevs svåra att tycka om. Tillsammans med smårätterna kommer det att serveras två välkomponerade Singleton-cocktails framtagna av Tjogets bartenders, som blivit utsedda till bland de bästa i världen. Drinkarna är framtagna för att komplettera rätterna.

”Bortser man från musik, är det få saker som kan framkalla minnen som smaker och dofter. Och jag tror att alla någon gång upplevt hur dåliga minnen kan framkallas när man känner smaken av en viss råvara. Det kommer bli en spännande utmaning att försöka förändra människors uppfattning om olika råvaror genom en ny och annorlunda presentation, “säger Petter Bäcklund.

Whisky för noviser

På samma sätt som vissa råvaror kräver en mogen och välutvecklad smak visar Kantar Sifos undersökning också att 6 av 10 i åldrarna 18-22 associerar whisky med ”vuxen” och att de inte uppskattade smaken första gången de provade den.

 

”ANTIANTI by Singleton” kommer till Tjoget i Stockholm den 21/11 och till Lidkoeb i Köpenhamn den 28/11. Man kan boka biljett till ”ANTIANTI by Singleton” i Stockholm på länken:  https://billetto.se/e/antianti-by-singleton-biljetter-316912

Pop-up-restaurangen är öppen kl. 17.30-19.00 och menyn kostar 250 kronor. I priset ingår tre mindre rätter och två cocktails.

 

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.