annons

Sean Eden vinnare av prestigefylld bartendertävling
Foto: Diageo

Sean Eden vinnare av prestigefylld bartendertävling

Söndag 25 april avgjordes svenska upplagan av bartending-tävlingen World Class på Coquetel Social. Vinnare blev bartendern Sean Eden som till vardags jobbar på Haymarket by Scandic i Stockholm.

Söndag 25 april avgjordes svenska upplagan av bartending-tävlingen World Class på Coquetel Social. Vinnare blev bartendern Sean Eden som till vardags jobbar på Haymarket by Scandic i Stockholm.

Hans whisky highball med egengjord syrup på havtorn, rökta äpplen och björksav föll juryn i smaken. Den internationella finalen äger rum i juli och för första gången blir tävlingen helt digital.

I årets upplaga av World Class skulle de tävlande skapa en highball-cocktail på Johnnie Walker Black Label, och dessutom väva in nostalgi eller historiskt arv. Vinnaren Sean Eden charmade juryn med sin hemmagjorda ”läskeblask” gjord på havtorn, rökta äpplen, apelsinzest och björksav som han sedan blandade med Johnnie Walker Black Label. En hyllning till svensk läsktradition med röda backar och glasflaskor. Sedan tre år tillbaka jobbar Sean på Haymarket by Scandic vid Hötorget i Stockholm. Innan det jobbade han bl.a. 10 år inom Tures-koncernen med att utveckla deras barkoncept. Han förutsåg tidigt GT-boomen och började ta in Fever-Tree tonic redan 2010.

– Jag tillbringade mina nio första år i Storbritannien och min skotska morfar introducerade mig tidigt till Scotch och Blended. Kanske visste han att jag en dag skulle stå i en bartending-final med Johnnie Walker-tema. Det ska bli otroligt kul att få tävla i stora finalen även om jag redan är väldigt stolt och glad över vinsten här i Sverige, säger Sean Eden.

World Class är en av världens främsta och mest prestigefyllda tävlingar inom bartending. Utöver att deltagarna ska blanda cocktails enligt särskilda ramar ingår moment av storytelling samt kunskaps- och smaktester. Den svenska juryn bestod utav tidigare vinnaren Josephine Sondlo, Leo Lathi som är barchef på Tjoget och Johan Sjödin från Diageo.

– Det ska bli så spännande att se den internationella finalen i år. Jag tror att det kan bli mer fokus än någonsin på storytelling, kreativitet och konceptuellt tänk nu när tävlingen avgörs i ett digitalt format. Vilket känns helt rätt eftersom bartenderyrket i grunden handlar om underhållning och social förmåga, inte bara cocktails, säger Charlotte Halzius, Diageo Brand Ambassador Sweden & Norway.

Juryns motivering:
”Sean Eden presenterade sin Johnnie Walker Heritage Highball på ett professionellt och personligt sätt samtidigt som han bjöd på en intressant berättelse kopplad till sin cocktail ”Läskeblask”. Han blandade en utomordentlig cocktail som lyfte fram smaken av Johnny Walker på ett enkelt och elegant sätt. Han visade verkligen prov på hårt jobb, kunskap, själ och äkta hantverk.”

Läskeblask
Foto: Diageo

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

relaterat

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.