Q-handelsbolaget foodora fortsätter med att accelerera testet av självkörande hemleveranser med roboten Doora.
Svenska Brasserier blir första restaurangkoncernen i Norden som får möjlighet att testa hemleveranser med foodoras självkörande q-robotar.
Andra fasen i testet med självkörande matleveranser i centrala Stockholm med q-handelsroboten Doora pågår just nu. foodora kommer analysera hur väl Doora fungerar vid upphämtning och leverans, samt samla in feedback för utveckling av självkörande tjänster.
– Foodora är pionjärer på många områden. Att hitta lösningar som leder förändringen framåt är något som sitter i foodoras DNA. Vi kan snabba leveranser och har en solid infrastruktur som snabbt kan appliceras i hela Sverige. Vi är ett techbolag och genom att fortsätta avancerad teknik i olika former gör att vi kan fortsätta vår ambitiösa tillväxtresa, säger Hans Skruvfors, vd och koncernchef foodora.
– Vi vill ligga i framkant när det gäller den digitala utvecklingen i restaurangbranschen och vi tycker att det är spännande att få vara med och göra de första robotleveranserna av restauranglagad mat i Sverige, säger Niklas Johansson, vd Svenska Brasserier.
Roboten Doora kan uppfatta sin omvärld, kommunicera och på så sätt skapa ett situationsanpassad tjänst – självkörande hemleveranser. Doora har en kamera som skickar information i realtid till foodora, som kan spåra och följa roboten samt snabbt skicka data till och från Doora.