Restaurangerna går på knäna under pandemin
Foto: Mostphotos

Restaurangerna går på knäna under pandemin

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Enligt en färsk rapport framkommer det att hela 74 procent av svenskarna svarar att de har undvikit att äta ute under pandemin.

Resultaten presenteras i den årliga undersökningen Retailbarometern från betalteknikbolaget Adyen.

Fler än 7 av 10 har undvikit att äta ute eller besöka ett kafé eller en bar till följd av pandemin. 41 procent av dessa säger att anledningen är att de oroar sig för hygiennivån i köket på restauranger, kaféer och liknande, och 58 procent upplever att dom inte känner sig trygga med att vara i närheten av människor man inte känner.

– Svenskarna ligger i toppen i norden om vi jämför med våra grannländer Norge och Danmark om man tittar på hur många som uppger att de har undvikit att gå på restaurang. Det har såklart fått betydande konsekvenser för landets restauranger som nu har det väldigt tufft, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen.

Samtidigt visar det sig att endast 9 procent uppger att de stöttar restauranger genom att köpa take away till följd av att de inte går ut och äter. Motsvarande siffra i Norge och Danmark är 11 respektive 10 procent.

– Effekten av att väldigt många människor är rädda för att bli smittade i restaurangmiljöer samtidigt som väldigt få människor köper take away i någon större utsträckning visar att det är svårt för svenskarna att bryta mönster, vi är inte vana att köpa take away från det som vi ser som traditionella restauranger trots att många restauranger börjat erbjuda det alternativet, fortsätter Tobias.

Det är framförallt det fysiska mötet med människor som skrämmer svenskarna, det gäller inte bara restauranger, 63 procent uppger att de är oroliga för att handla i en fysisk butik av rädsla för att bli smittade, trots det uppger 55 procent att de föredrar att handla i en fysisk butik och knappt var tredje person säger att de kommer handla mer online efter pandemin än före.

– Det har skett stora förändringar för både restauranger och butiker till följd av coronapandemin och med nya restriktioner och kortare öppettider blir det knappast lättare. Tryggheten för gäster och kunder blir därför en av de viktigaste prioriteringarna. En väg till detta är exempelvis att införa kontaktlösa betalningar men också att erbjuda hemleverans. Den som lyckas hantera kundernas oro och skapa trygga sätt att konsumera är de som kommer gå segrande både under och efter pandemin, avslutar Tobias.

relaterat

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari
Kampanj

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari

Nästa vecka gör Loa Falkman sin sista film i rollen som ICA-Stig. Hans efterträdare avslöjas den 31 januari och varje vecka fram till dess presenteras nya ledtrådar i reklamfilmerna och i ICAs övriga kanaler.

Stöttar barer med Irish Coffee-kit
corona

Stöttar barer med Irish Coffee-kit

Den irländska whiskeyproducenten donerar Irish Coffee-kit till barer och restauranger så att deras besökare kan göra en perfekt Irish Coffee hemma.

Besök The Hendrick’s Gin Palace tillsammans med facebookgruppen Vi som älskar gin!!
Event

Ginproducenten bjuder in till livesänt event

Under ett livesänt event den 18 december får vi möta ginproducentens Master Distiller och Global Brand Ambassador som tillsammans ger en exklusiv rundtur av destilleriet där tittarna har möjlighet att ställa sina frågor live.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.