annons

Ökat intresse för take away
Foto: Dometic

Ökat intresse för take away

Dometic har gjort en kartläggning av svenskarnas take away-vanor i samarbete med Food & Friends. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.

Dometic har gjort en kartläggning av svenskarnas take away-vanor i samarbete med Food & Friends. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.

Förra månaden presenterade Dometic sina nya leveransboxar som monteras på mopeder, motorcyklar, elcyklar eller i bilar. Dometic DeliBox spås revolutionera hela take away-branschen med sin nya teknik som gör att maten bibehåller rätt temperatur under transporten. Detta tar helt bort problematiken med varm mat som kallnat, eller kall mat som blivit varm under leveranstiden. I samband med lanseringen har

Att coronapandemin har gett ett uppsving för take away-industrin förvånar nog ingen. Idag är det 37 % av populationen som beställer take away minst en gång i månaden. I år uppger svensken överlag att man planerar att lägga mer pengar på att köpa take away det kommande året. 20 % säger att man kommer att lägga mer pengar i år, jämfört med 12 % för 2020. Det är en ökning med hela 67 % vilket visar på ett ökat intresse för take away.

Samtidigt finns det finns en stor förbättringspotential inom branschen. Respondenterna fick nämligen också svara på frågan hur troligt det är att de skulle beställa hem mat oftare från restaurang utifrån olika scenarier. 52 % av den totala populationen uppger att de skulle beställa mer take away om maten hade rätt temperatur när den kom fram. 41 % av respondenterna kunde dessutom tänka sig att beställa oftare om utbudet av rätter var större.

– Uppenbarligen finns det ett stort utrymme för förbättring i branschen. Vi vet att vår produkt kommer att avhjälpa problemet med kall mat vid leverans och hoppas därmed kunna öka kvaliteten och synen på take away som helhet. Att så många skulle kunna tänka sig att beställa hem mat oftare om utbudet var större visar också på ett behov och nu hoppas vi att det blir värt för krögare att ta fram take away-erbjudanden av hög kvalitet, säger Andreas Karlsson, Global Head of Business Development – Mobile Delivery på Dometic.

Mat som hunnit bli kall vid leverans är också det som stör svenskarna allra mest med take away. Hela 37 % av den totala populationen tycker detta är det mest irriterande med hemlevererade måltider. På en andraplats av irritationsmoment är kostnaden för leveransen för 28 % av befolkningen. Detta följt av långa leveranstider på 22 %, kostnaden för maten på 20 %, felleveranser på 20 %, att matleveransen inte känns hygienisk på 5 %.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.