Nya fredagsvanor för svenskar kan minska klimatutsläpp motsvarande 60 000 bilar
Foto: Orkla

Nya fredagsvanor för svenskar kan minska klimatutsläpp

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

En av svenskarnas favoriträtter är tacos. Uppskattningsvis konsumeras nära 100 miljoner portioner tacos årligen, med ett klimatsmart alternativ kan koldioxidutsläppet minska med 80 procent.

För att undersöka vad som skulle göra att fler svenskar går över till en klimatsmartare fredagsmiddag har Sifo, på uppdrag av Orkla, gjort en ny undersökning. Den visar att smakerna är avgörande för svenskarna när det gäller övergången till mer växtbaserade och klimatvänliga matvanor.

– Livsmedel står för en fjärdedel av den globala klimatpåverkan och vi behöver förändra våra vardagsvanor. Vi ville undersöka vad som krävs för det och vad kunde då vara bättre att titta på än svenskarnas favoritmat tacos, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Orkla uppskattar att vi i Sverige äter nära 100 miljoner portioner tacos årligen. Genom att gå över till en helt växtbaserad variant av taco kan vi minska klimatpåverkan med ca 80 procent i jämförelse med en traditionell variant med kött och traditionella tacotillbehör. Skulle vi alla gå över till en växtbaserad taco skulle vi årligen minska våra klimatutsläpp med 120 000 ton eller motsvarande utsläppen från ungefär 60 000 bilar.

För en majoritet av svenskarna är smak och enkelhet anledningen till att tacos är fredagsfavoriten. 62 procent uppger att de äter tacos för att det är gott. Den viktigaste aspekten för att gå över till ett klimatsmart alternativ är smak och att hela familjen tycker om den. Men också själva miljöaspekten är en viktig parameter och gör att många vill välja att äta klimatsmart.

– Undersökningen visar att just smak är en nyckelfaktor för att vi ska förändra våra vardagsvanor. Idag finns lösningarna, det handlar mer om att släppa lös all den kreativitet som finns och utveckla rätt produkter som gillas av många. Det är ju när vi lyckas hitta rätt i våra smaklökar som den stora förflyttningen kan ske. För vem vill inte äta gott, säger Åsa Gisel.

I slutet av augusti lanserade Orkla Frankful, en växtbaserad utmanare i tacohyllan och ett helt nytt varumärke där allt från ingredienser till förpackningar är utvecklade för att vara så klimatsmarta som möjligt. Med bland annat växtbaserad riven ”ost”, tacofärs på ärtprotein och marknadens första veganska ”ost”-dipp revolutioneras ett av svenskarnas mest älskade kök. Sammanlagt är det tolv produkter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, det vill säga råvaror som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankful Taco Sauce och Tangy Apple Salsa räddad tomatsås. Produkterna finns i butik från och med vecka 34.

Fakta – Sifo-undersökning om tacovanor och klimatsmarta val

Taco – svenskarnas fredagsfavorit

  • Svenskarna älskar tacos och nästan hälften av alla i åldern 18-44 år äter tacos en eller flera gånger i månaden.
  • Bara 7 procent av svenskarna svarar att de inte äter taco alls.
  • 62 procent av svenskarna äter tacos just för att det är gott. 44 procent väljer det för att det är lättlagat. Att alla i familjen gillar det (36 procent) och att det är uppskattat att alla kan välja sina favoriter (23 procent) är andra anledningar till att vi väljer tacos.

Viktigaste aspekter för att välja en klimatsmart växtbaserad tacomiddag

  • Smak är den viktigaste parametern. Närapå en tredjedel (27 procent) av svenskarna svarar att de gärna valde en växtbaserad tacomåltid om den var lika god som en traditionell respektive 19 procent om hela familjen tycker den smakar gott.
  • 30 procent anger just klimatskäl som just den viktigaste aspekten till att gå över till och välja en växtbaserad tacomåltid.
  • Även hälsoskäl är en viktig parameter till att välja växtbaserat med 27 procent av svenskarna som anger det.

relaterat

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord
Alkoholfritt

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord

Alkoholfria drycker har blivit allt mer populärt i Sverige de senaste åren, särskilt alkoholfri öl. Nu visar färsk statistik att försäljningen av alkoholfri öl på nätet har slagit rekord i coronatider.

Världens bästa bar finns i London
Utmärkelser

Världens bästa bar finns i London

Den 5 november direktsändes prisutdelningen, där över 500 internationella personer med insyn i branschen har röstat fram världens 50 bästa barer.

Rekrytering

Han ska stärka organisationen i Norden

The Livekindly collective, som nyligen förvärvade det svenska varumärket Oumph!, anställer nu Kieran Youngman som General Manager för den nordiska marknaden.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.