Nu ska svenskt griskött bli trendigt - Swedish Pork lanserade med pop-up korvkiosk med stjärnkockar
Foto: SweDish Pork

Nu ska svenskt griskött bli trendigt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

I Sverige väljer många unga bort griskött till fördel för andra köttslag. Det här vill Sveriges grisbönder ändra på.

Under parollen SweDish Pork ska unga medvetna konsumenter inspireras att välja svenskt griskött. I helgen kunde de som passerade Nytorget i Stockholm njuta av en vurre i ny tappning skapad av de unga stjärnkockarna Oskar Persson och Gustav Leonhardt från Juniorkocklandslaget.

– I de konsumentundersökningar vi gjort framkommer det att kunskapen om svenskt griskött är låg hos de unga. Det är en anledning till att köttet väljs bort. Nu satsar vi på att kommunicera grisköttets fördelar genom konceptet SweDish Pork som lanserades i helgens pop up-korvkiosk. Det gav oss möjlighet att träffa målgruppen och bjuda på en ny smakupplevelse med höstens bästa maträtt; korv med gröna smakkompisar, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

Med konceptet SweDish Pork lyfts receptinspiration, hållbarhetsarbetet och näringsämnena fram. Det löpande arbetet ska bidra till att göra grisköttet trendigt och lustfyllt igen.

– Det är många som inte vet att svenskt griskött är bland det mest klimatsmarta köttslaget. Eller att våra svenska grisar äter vegetabiliska rester från vår svenska livsmedelsindustri och på så sätt är en del av ett naturligt kretslopp. Dessutom innehåller köttet många viktiga näringsämnen, säger Jeanette Elander.

Ökad konsumtion under Covid-19
Under pandemin har konsumtionen av svenskt griskött gått upp i landet. Det beror bland annat på att vi äter fler måltider i hemmet och prioriterar att köpa svenskt.

– Vi hoppas att fler har fått upp ögonen för svenskt griskött i och med pandemin. Och vad kan vara mer passande än att ge sig ut i skogen och grilla svensk korv med sina vänner nu i höst, avslutar Jeanette Elander.

Läs mer om SweDish Pork på swedishpork.se

relaterat

Swisha en livsviktig fika!
Kampanj

Swisha en livsviktig fika!

Nu rullar bake off-varumärkets Rosa Kanelbulle-kampanj igång. Under hela oktober kan du swisha en rosa bulle till någon du tycker om.

Orkla lanserar chipspåsar med fossilfri plast
Hållbart

Chipspåsar med fossilfri plast

Chipsvarumärket börjar nu gradvis lansera nya påsar gjorda med finsk tallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.